Příliš velké naděje. Politikův pokus o virální taneček sklidil výsměch

Fenomem

Primárky americké demokratické strany, z nichž vzejde protikandidát Donalda Trumpa v boji o Bílý dům, začnou už skoro za tři měsíce, a tudíž se pomalu stupňují předvolební kampaně. Někteří kandidáti vytahují do boje těžký kalibr v podobě popkultury, kterou chtějí získat zdání autenticity a svěžesti. To je přesně ten moment, v němž se staří a nudní politici a političky mění ve fanoušky populární hudby nebo internetové kultury, jen aby se vetřeli do přízně voličů. 

Fenomem si všímá zpackané internetové kampaně jednoho z kandidátů v demokratických primárkách v USA

Samozřejmě, že to obvykle nedopadne moc dobře a výsledky se dají shrnout slovem, které je na internetu hodně in – „cringy“. Tedy „způsobující pocity trapnosti“.

Dosavadním vítězem soutěže o nejvíc „cringy“ moment v demokratickém prezidentském klání je Pete Buttigieg, starosta města South Bend a jeden ze zástupu kandidátů. V jeho kampani hraje roli hit High Hopes americké pop-rockové skupiny Panic! At the Disco, pro který jeho tým připravil synchronizovaný tanec. Ten jeho přívrženci tančí na shromážděních, případně sdílí s hashtagem #HighHopesForPete. Jakmile se ale minulý týden dostaly záběry s tancujícími fanoušky politika na internet, spustily záplavu reakcí, v nichž si lidé střílí z tance i pokusu starosty Buttigiega být „in“.

Pop-rockový song od skupiny Panic! at the Disco vyšel vloni v květnu a vyšplhal se na čtvrté místo amerického žebříčku. Byl to velký hit po celém světě i u nás. Píseň zní v reklamách, filmových trailerech, sportovci s ní nastupují na scénu a kromě Buttigiega ji použili také tři další kandidáti v primárkách, kteří ale mají menší šance na úspěch než on.

Ani Buttigieg ale není žádným favoritem, politik spíš média zaujal svým mládím (je mu 37 let) a také tím, že se vyoutoval. Jeho nástup byl rychlý, pár novinářů psalo o „novém Obamovi“, ale pak jeho hvězda začala zase pohasínat a aktuálně se v pelotonu kandidátů pohybuje kolem pátého místa. Jestli ale měl být taneček High Hopes triumfem jeho kampaně, stal se pravým opakem. Internet ho jako příliš „cool“ neshledal.

Hlavně u mladé generace, na kterou chtěl zapůsobit, pokus o virální taneček příliš neboduje. Tanečníky nazývají „armádou boomerů“, parodují primitivní pohyby na TikToku a na Twitteru píšou věci jako „Pokaždý když vidím ten tanec Peta Buttigiega, chci okamžitě zemřít“ nebo „Každý, kdo tancuje High Hopes, zaslouží místo v pekle“. Jeden uživatel rovnou varuje: „Až se Pete Buttigieg stane prezidentem, budeme muset dělat všichni každé ráno tenhle taneček.“

High Hopes – tedy „velké naděje“ – je dobrý slogan, problém je ale v tom, že hit Panic! At the Disco už je po dvou letech v éteru tak ohraný, že ho málokdo chce slyšet znovu. A marketéři od Buttigiega rozhodně nejsou první, koho napadlo využít píseň k choreografii – na internetu má píseň takových tanečků už několik. A spontánní nadšení, s nímž instruktoři na předvolebních klipech tancují, je na první pohled nahrané.

Použít prvky internetové zábavy v kampani je nepochybně svůdné. Zatímco Donald Trump nechal před minulými volbami dělat internetovou kampaň své fanoušky z alt-right komunity, jeho soupeřka Hillary Clinton točila těsně před volbami krajně rozpačitá – cringy – videa, v nichž se třeba připojila k tehdy mimořádně populární Mannequin Challenge – výzvě, v níž lidé před kamerou zamrznou v čase. Jak to dopadlo, všichni víme.

Dalo by se z toho vzít jasné poučení. Poslední věc, kterou lidé chtějí od politiků, je to, aby předstírali, že je jim šestnáct a sledují internetový humor. Snad bude výsměch, který internet vystavil Buttigiegovi a jeho týmu, varováním i pro další politiky.

Poslechněte si aktuální vydání Fenomemu a zjistíte, proč se internet vysmívá jednomu z demokratických kandidátů na prezidenta. Kde skončí tanečníci High Hopes a co to znamená „cringy? Můžou vůbec podobné „virální“ kampaně fungovat?