Příšera, potvora, enemák. Proč je zabíjení ve hrách zábavné a co to vypovídá o hráčích?

17. březen 2023

Jarda, Lukáš a Šárka ve studiu tentokrát přivítali herního vědce Jaroslava Švelcha. Společně probrali jeho novou knihu Player vs. Monster, která mapuje historii herních protivníků za uplynulé půlstoletí, nejoblíbenější příšery, které se jim vryly do paměti, ale i co obnáší výzkum videoher jako takových.

Samotná definice slova monstrum je v angličtině poněkud obšírnější než ta česká, a tak do něj Švelch v přeneseném smyslu v knize zahrnuje i lidské protivníky, kteří jsou nějakým způsobem dehumanizovaní: „Často se to odráží v jejich designu, kdy jim například není vidět do tváře díky nějaké masce, helmě a podobně.“ Příšerou ale podle něj teoreticky mohou být úplně všichni herní protivníci, protože se nejedná o lidi, nýbrž o shluk pixelů poháněných kódem.

V Player vs. Monster se tak od draků z prvních stolních RPG a pixelových mimozemšťanů ze Space Invaders dostává až k bestiím z Bloodborne anebo parazitickou houbou prorostlým lidem z The Last of Us. A navzdory technologickému pokroku dochází v knize k závěru, že se od sebe příliš neliší, protože v hráčích a hráčkách stále zvládají vyvolat neodolatelnou touhu se jim postavit a porazit je.

Úloha herních monster se příliš nezměnila, jen s rostoucí komplexitou vyprávění už nemusí být jednorozměrným zlem a zvládají vyvolat širší spektrum emocí než jen bažení po vítězství. Ba dokonce občas pobídnou i k otázce, jestli větším monstrem není bytost, která sedí před monitorem.

Která herní monstra umí pracovat se soucitem? Čím jsou děsiví zombíci? Jak se stát herním vědcem? Poslechněte si aktuální epizodu Questu s herním vědcem Jardou Švelchem.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.