Pro Batuk je house jazykem, kterému porozumí všichni

14. říjen 2016

Jihoafrický projekt Batuk, v němž se sešly některé důležité postavy tamní scény, na debutovém albu předvádí svou vizi elektronické hudby, která překračuje územní a žánrové rozdíly. Debutová deska Musica de Terra ukazuje house jako univerzální jazyk, jemuž rozumí i ti, kteří by se spolu jinak nedomluvili.

Snad každá recenze, která na album Musica de Terra vyšla, zmiňuje slovo hranice. Ostatně už samotný název „Hudba země“ je poměrně výmluvný. Debut projektu Batuk jako by koncept ohraničení, a to ať už se bavíme o geografii a mapách, nebo hudebních stylech, vědomě potíral. Při poslechu přeskakujeme z karnevalových zoukových beatů ke sborovému zahánění duchů, chvíli procházíme gentrifikovanou čtvrtí Johannesburgu a za okamžik jsme zase v regionální provincii chudého Mosambiku. Za největší úspěch Batuk můžeme ale považovat to, že cestujeme tak plynule, že většinou ani není zřejmé, kde se zrovna nacházíme.

Kde by jiní chtěli stavět plot, přichází Batuk s mostem, který na sebe bere podobu housového rytmu. V Jihoafrické republice, odkud pochází oba producenti Spoek Mathambo a Aero Manyelo (třetí členka kapely, zpěvačka Manteiga, pochází ze sousedního Mosambiku), má ovšem téměř každé větší město v zemi svůj vlastní styl. Jestliže totiž před lety jihoafrickým taxíkům, které jsou tu většinou dobrým indikátorem toho, co zrovna v hudbě letí, dominovalo kwaito, nyní je nabídka rozsáhlejší. Například Johannesburg je tak znám pro svůj nasládlý deep house, v hlavním městě Pretorii zase o poznání syrovější bacardi house konstruuje DJ Spoko. Aktuální novinkou pro západní publikum se stal gqom, se kterým přišli na samém východu země producenti z přístavního Durbanu.

Batuk se v situaci velmi dobře orientují, neboť speciálně Mathambo je v zemi brán jako jedna z nejčilejších postav kulturní scény. Jde o producenta, kterému je přezdíváno Princ, z předměstského ghetta a sám patří mezi domácí legendy. Právě on také stál za dokumentárním snímkem Future Sound of Mzansi, jenž mapuje elektronickou scénu v zemi. Různé stylové mutace ukazuje v jejich neustálé interakci, díky níž nic neexistuje jen tak ve vzduchoprázdnu. Jeho nejnovější projekt Batuk je přirozeným vyvrcholením dosavadních aktivit a zároveň vykročením dál.

O jihoafrickém housu se často říká, že spojuje celou zemi dohromady mnohem lépe, než jak to činí úřady a vláda. V zemi s jedenácti oficiálními jazyky je tím dvanáctým, kterým se dorozumí všichni. Batuk nicméně kráčí ještě dál, když se nebojí pravidelný beatový klokot propojit s hudbou z dalších afrických zemí, která s klubem nemusí vůbec počítat a má obvykle jiné publikum. Jak však sami Batuk rádi říkají, hranice mezi zeměmi jsou tu stejně jen čárami na mapě, a to ať už té klasické, či žánrové.

Hodnocení: 80 %
Batuk – Musica da Terra (Teka Music, 2016)

autor: Vojtěch Jírovec
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.