Prolomit vlny: Český slavík jako státní svátek srabismu a ublíženosti

30. listopad 2015

Během padesátileté historie hudební ankety Český slavík (dříve Zlatý slavík) se toho moc nezměnilo. Za minulého režimu se soutěž v očích laické veřejnosti stala normativním měřítkem toho, kdo je a není dobrý interpret. I přesto, že hudební publicisté dnes jako kolovrátek opakují, že se jedná o anketu popularity, a poučenější publikum tvrdí, že o ničem nevypovídá. To ale bohužel není tak docela pravda.

Kdo posledních devatenáct let nežil bez televize, ví moc dobře, jakých estrád byla Státní opera v Praze dějištěm. Rok co rok byly nominace Českého slavíka plné vysloužilých hvězd, které regulérní studiovou desku vydaly naposledy v dobách, kdy jsme na dovolené v Itálii ještě platili lirami a „felda“ byla znakem blahobytu střední třídy. S aférou přiznaného playbacku kapely Kryštof v roce 2001 také vyšlo najevo, že by asi nebylo rozumné nechat anketu úplně transparentní a svobodnou, a opět se začalo víc hlídat, koho na olymp českého showbyznysu pustit a koho ne.

Čtěte také

 

Už jen pár hodin zbývá do konce hlasování do letošního ročníku ankety Český slavík Mattoni – o půlnoci hlasování skončí. Právě Váš hlas možná může rozhodnout o pořadí na prvních příčkách.

Posted by ČESKÝ SLAVÍK MATTONI on 22. listopad 2015

Hlasující poprvé výrazně zamíchali kartami před dvěma lety, když se hvězdou internetu měl stát rapper Řezník. Pořadatelé se tehdy v oficiálním prohlášení distancovali od Řezníkových textů jako Ta holka v mým sklepě a rapper byl vyloučen za propagaci násilí a snižování lidské důstojnosti. Je zbytečné řešit Řezníkův hudební přínos, pravděpodobnost páchání trestných činů na základě jeho parodických textů je ale určitě menší, než že vás k násilí donutí jízdní řády městské hromadné dopravy.

 

S xenofobní kapelou Ortel, jejíž frontman byl v minulosti členem neonacistické kapely Conflict 88, ale pořadatelé problém neměli. Řezník byl totiž provokatérem, pro něhož hlasovali jen internetoví trolleři, kdežto Ortel je hlasem lidu, který prý „odráží nálady v naší společnosti“. Ortel pravidla neporušil, jsou dostatečně ohebná. A výsledek? Druhé místo v kategorii skupina roku (27 062 hlasů) a bronzový Slavík pro Tomáše Ortela mezi zpěváky (16 472 hlasů). O necelý tisíc hlasů z „bedny“ odsunul Daniela Landu. Kolik přítomných celebrit a polobrit ale vyjádřilo svůj nesouhlas? Na Facebooku si posteskl jen Tomáš Klus a František Táborský, kytarista Chinaski, jinak ticho po pěšině.

Čtěte také

Kapela Ortel má pocit, že vede takřka křižáckou válku, že je ochráncem kulturních hodnot a brání slabé vůči nepříteli. Její úspěch na Slavících je mimo jiné ukázkou toho, že mnichovský komplex ublíženosti a pocitu křivdy je v nás stále přítomen. To není nic nového. V Česku podle všeho bude podstatně méně fanoušků Ortelu než těch, kdo mají strach z imigrantů. Protestní mentalitu našeho národa dokonale vystihuje scéna z filmu Občanský průkaz, v níž arogantní Ruska vykupuje celý krám s masem a uzeninami a jedna starší paní si pod vousy mumlá: „Já snad někam půjdu a někomu něco řeknu.“ Pokud budou Češi místo vypalování mešit a lynčování imigrantů protestovat skrze esemesky do ankety nejnižšího kalibru, nebude tak zle. Zbývá už jen doufat, aby to tak i zůstalo.

 

Ačkoliv kapela ORTEL nebyla stvořena pro sbírání hudebních cen, patří poděkování všem co jste měli snahu poslat kapele...

Posted by ORTEL - oficiální prezentace této plzeňské kapely on 29. listopad 2015
autor: Jan Macháček
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.