Prolomit vlny: Hnojárny, hampejzy a univerzity

30. leden 2014

Motivy jako do půl těla svlečení svalovci s motorovou pilou a polonahá slečna předstírající flirt dance nejsou z upoutávky amatérského porno filmu a mluvící zvířata zase nelákají děti na nový dobrodružný Večerníček. Mají za úkol něco mnohem prozaičtějšího. Měly by totiž potenciální studenty vysokých škol motivovat ke studiu. Místo kýženého efektu však přichází spíš výsměch a zamyšlení, kam jsou školy schopny zacházet ve svém marketingu a zda tím nejdou samy proti sobě.

Králem virálních videí je Mendelova univerzita, která takto propagovala dvě ze svých fakult. První z nich si vysloužilo nelichotivé prvenství v anketě Sexistické prasátečko a mělo možné uchazeče vtáhnout do atmosféry Lehce dráždivé, tedy Lesnické a dřevařské fakulty. Tu si tvůrci videa představují jako popraskané jeviště či molo, na kterém se neuměle vlní striptérka u židle a kolem se motají vpravdě statní dřevorubci a číhající myslivec. Dlouhé expozice na holé hrudě, zrovna startující motorovou pilu, chaoticky puškou mířícího fořta, hlazení fošen a podvazky tanečnice jsou komické a hlavně neuvěřitelně sexistické. Uchazeč se z videa zkrátka dozví, že škola je rájem reklamních stereotypů, kde si lze třeba na oboru „arboristika“ ukousnout z jablka hříchu.

Obdobně absurdní je spot na další pracoviště Mendelovy univerzity – Provozně ekonomickou fakultu v rámci kampaně Žádný kydy. Autoři se zřejmě snažili minulé stereotypy vyvrátit a seznámit diváka se školou odlišnou, humornou formou. Opět se jim to příliš nepodařilo a stvořili vyprávěnku Are you kydding me? složenou z nejrůznějších zažitých průpovídek o zvířatech. Povšechně lze připomenout, že studenti se mají na škole jako prasata v žitě a nemlátí prázdnou slámu. Přiblížili se asi podstatě hospodářské výroby, ale význam a smysl studia vyměňují za silou nucený vtip.

Do této svéhlavé prezentace akademických pracovišť se zapojilo také brněnské Vysoké učení technické hudebním videem Miluji Tě, mé VUT. Zobrazuje ajťáky přesně tak, jak si každý představuje – ve stylově nesourodém oblečení a s vysoce dioptrickými brýlemi v tlustých obroučkách. Stále si však zachovává nadhled a je plné intertextových odkazů na IT Crowd nebo internetem kolující fotku brutální pařby informatiků. Video tak působí sice sebeparodicky, ale nebere vážně ani studium a stále se jedná o obraz univerzitní komunity, nikoliv protivně snaživou nebo vtíravou reklamu.

Naprosto obskurní je pak nedávno uvolněný spot První den na Slezské univerzitě Opava. Škola vypsala soutěž na reklamní klip a k jejímu překvapení se přihlásil právě tento pokus ozřejmit, kde se rodí vzdělanost. Poněkud jednoduchý nápad, že na zamčené kabince pánského záchodu, vedl k tomu, že soutěž byla zrušena. Video se přesto k nevoli vedení univerzity objevilo na YouTube a během minulého týdne jej vidělo několik desítek tisíc lidí.

Pokud by si jej škola vzala za své, něco by bylo definitivně špatně. I tak to ovšem nic nemění na tom, že si české univerzity chtějí rádoby ironickými šťouchanci do vlastních řad vytvořit základnu případných studentů. Snaha nebrat se vážně je v něčem sympatická, ale pokud se k ní nepřistupuje s citem, je víc než trapná a takzvaná studentská legrace se mění na výsměch studentům.

autor: Martin Macho Macháček
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.