Prolomit vlny: ISIS nás chce usdílet k smrti

Bojovníci Islámského státu
Bojovníci Islámského státu

Slova nám už nestačí, chceme vidět a slyšet. A Islámský stát to ví. Je jen na nás, jestli přistoupíme na hru, kterou s námi hraje.

Organizaci Islámský stát se na internetu dostává nebývalé pozornosti. Nové generaci radikálních islamistů se vyplácí strategie, která na rozdíl od Al-Káidy míří skrze sociální sítě nejen na své přívržence, ale i na odpůrce. Sází na kartu, která zabírá vždy: na fascinaci smrtí. Nahrávky otřesných vražd šokují natolik, že se dostaly do povědomí milionů lidí po celém světě. Zveřejňování propagandistických videí Islámského státu v konečném důsledku pomáhá především Islámskému státu samému. Protože důvodem jejich vzniku je právě záruka toho, že se dostanou i do té nejzapadlejší evropské či americké domácnosti.

Je smutné, že si to neuvědomují, anebo uvědomovat nechtějí, některé zpravodajské servery, které s železnou pravidelností tato videa sdílí. Když před ně pak předřadí spot s fousatým Santa Clausem, rozdávajícím radost zabalenou v láhvi limonády, dostává celé sdělení nechtěné prvky absurdního dramatu. A nejenom to.

Uvedený příklad poukazuje na širší problém komercionalizace internetového obsahu. Provozovatelům sociálních sítí se totiž i vzhledem k výnosům, které jim plynou z reklamy, nevyplatí rušit nebezpečné, ale oblíbené účty. Nový šéf britské agentury pro elektronické odposlechy Robert Hannigan dokonce prohlásil, že posílení Islámského státu mají částečně na svědomí právě provozovatelé sociálních sítí, kteří nejsou ochotni cenzurovat obsah svých stránek a spolupracovat s rozvědkou.

Jen máloco dnes vzbuzuje větší emoce než otázka cenzury internetu. Tímto jménem máme ve zvyku nazývat omezování svobody projevu na internetu například v Číně nebo Rusku. Američtí velcí hráči sociálních sítí se prozatím alespoň navenek zavádění sebemenší cenzury brání, včetně úplného rušení účtů radikálních islamistů. Paradoxní přitom ale je, že ten největší z nich, zakladatel a šéf Facebooku Mark Zuckerberg, v poslední době okatě nadbíhá právě zemi s nejdůmyslnější cenzurou na světě – Číně, která Facebook, Twitter nebo YouTube už pět let úspěšně blokuje. 620 milionů potenciálních čínských uživatelů Facebooku je přece jen veliké lákadlo.

03165803.jpeg

Sociální sítě jsou především jeden velký byznys a jakýkoliv zásah do volného šíření informací po internetu jde proti ekonomickým zájmům jejich provozovatelů. Škoda jen, že tyto zájmy mají prozatím navrch i v těch případech, kdy se z práva na svobodné šíření informací stává právo na lacinou propagandu.