Prolomit vlny: Německé zrovnoprávnění homosexuálních svazků mění křesťanství k lepšímu

gay - LGBT - homosex
gay - LGBT - homosex

Na začátku července byl v Německu schválen zákon, který postavil na roveň manželství párů stejného pohlaví. Zástupci sociálních demokratů, zelených a Linke pro něj hlasovali jednomyslně. Většina poslanců křesťanských demokratů hlasovala proti. Můžeme se rozplývat nad osvíceností německých politiků, jejich rozhodnutí se ale nezrodilo ze vzduchoprázdna a odráží dlouhodobé úsilí mnoha segmentů německé společnosti.

Na mnoha místech německé společnosti se také úspěšné zúročení tohoto úsilí oslavovalo a slavilo se taky mezi evangelíky, k nimž se hlásí asi třetina obyvatel. Před týdnem jsem se byl podívat v německém univerzitním městě Marburk, kde jsem před několika lety studoval evangelickou teologii. Nad budovou mé tehdejší školy, která připomíná menší vydání bradavického zámku, vlála duhová vlajka. Duhová vlajka nad marburskou fakultou, pověstnou jejími levicově laděnými studenty a liberálním přístupem k teologii, tolik nepřekvapí. Méně samozřejmé už bylo ale kladné vyjádření představitelů rady evangelických církví, kteří zrovnoprávnění homosexuálních svazků přivítali. Nejdále to ovšem dotáhla berlínská evangelická církev – na letošní Berlin Pride vypravila oficiální autobus s taneční hudbou, z něhož se budou rozdávat kondomy a lubrikační gel s Lutherovými citáty.

Ani v evangelické církvi to však není zcela jednoznačné, leccos se liší v závislosti na jednotlivých zemských církvích, které jsou v podstatě autonomní. V Sasku měla bouřlivá diskuse o homosexuálních párech na evangelických farách nečekané důsledky – do vedení církve vynesla biskupa Carstena Rentzinga, mluvčího konzervativní iniciativy, která homosexuály na fary pustit nechtěla. Mnoho zemských církví nechává otázku sezdání homosexuálních párů na svědomí konkrétní farářky či faráře. I hlasování v parlamentu ukázalo, že situace v církvi není zcela jasná. Část členů CDU, kteří hlasovali proti zákonu, jsou totiž sami evangelíci, někteří dokonce činní ve vysokých církevních orgánech. Evangelička je ostatně i sama Angela Merkelová. Taktéž hlasovala proti, zároveň ale rozhodla, že nechá poslancům své strany při rozhodování volnou ruku. Zachovala si tak čisté svědomí a přitom vznik zákona značně zjednodušila.

gay - LGBT - homosex

Jednoznačně proti se vyjádřili katolíci. Kardinál Duka by se ale od německého kardinála Marxe, který například podporuje přijímání uprchlíků a je aktivní v sociální politice, mohl leccos přiučit. Třeba že i konzervativní názory lze formulovat, aniž byste dávali najevo své pohrdání druhými. Katolické ne však bylo každopádně jednoznačné. Podle Marxe je manželstvím myšlen svazek muže a ženy. Je základem pro rození a výchovu dětí, schválený zákon toto pojetí ruší. Ještě dál zašel předseda bavorské CSU Hans Peter Friedrich, podle kterého se zákonem neruší jen tradiční pojetí manželství, ale ohrožen je přímo celý společenský řád.

Komentáře v rubrice Prolomit vlny vyjadřují názory autora/autorky.

Konzervativci mají pravdu. V ohrožení je tradiční pojetí manželství, část společenského řádu, a pokud někteří evangelíci rozdávají kondomy na berlínské Pride, je evidentně v ohrožení i určitý typ křesťanství. Nemohu se ale zbavit pocitu, že je to tak dobře. Manželství, společnosti i křesťanským církvím to může jedině prospět. Lidská společenství se mění. A právě na marburské fakultě jsem se naučil, že se mění i náboženství, protože i to je lidským výtvorem. Církve se před pár stovkami let pasovaly do role strážkyň měšťanské rodiny s jejími pevně vymezenými rolemi, převahou muže nad ženou a notnou dávkou pokrytecké sexuální morálky. Už pár desítek let se toto spojení pomalu drolí. Je to šance pro manželství, aby bylo zase o něco méně nástrojem rigidní kontroly mezilidských vztahů a o něco více institucí pro rozvíjení vzájemné lásky. Šance pro církve, aby přestaly moralizovat a začaly nabízet inspiraci, rituály a symboly pro šťastné i méně šťastné okamžiky lidského života.