Prolomit vlny: Vyplatí se zbourat nádraží v Havířově?

27. únor 2014
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03051352.jpeg

Vysoce kvalitní dopravní stavba, jakých v České republice mnoho není. Unikátní ukázka architektury 60. let a stavba s nezpochybnitelnou historickou a kulturní hodnotou. Tak o havířovském nádraží mluví členové České komory architektů.

Architekti už dokonce jménem Komory podali na ministerstvo kultury návrh, aby se nádraží stalo kulturní památkou. Za zachování budovy postavené ve slavném bruselském stylu ale nebojují jenom odborníci. Osud stavby zajímá i laickou veřejnost a troufám si říct, že mnoho lidí zná v Havířově jedinou stavbu – a tou je právě budova vlakového nádraží.

Je proto smutné, že vedení města není schopné rozpoznat, jak velký potenciál se v budově skrývá, a zbourání budovy, která by se mohla stát ikonou Havířova, podporuje. České dráhy, které jsou vlastníkem budovy, ještě začátkem roku tvrdily, že na zbourání budovy a její nahrazení novým terminálem nemají dost peněz. O několik týdnů později po nástupu nového ministra dopravy ale ČD změnily názor. Budova se zbourá a na jejím místě ve spolupráci s městem Havířov postaví České dráhy dopravní terminál.

ČD i ministerstvo dopravy momentálně argumentují tím, že novostavba bude prý levnější než rekonstrukce a využití stávající budovy. S tím ale mnozí odborníci nesouhlasí. Bohužel u části úředníků, ale i občanů (a to nejen Havířova) dnes panuje názor, že vše, co vzniklo za minulého režimu, je nutně nekvalitní a špatné. V případě veřejných staveb tomu tak ale často nebylo. Režim je vnímal jako možnost vlastní sebeprezentace a byl ochoten do nich investovat obrovské částky.

03051359.jpeg

To je i případ havířovského nádraží – mramorové podlahy a travertinové obklady, které tady jsou, by už dnes asi těžko někdo u veřejné dopravní stavby chtěl financovat. Zbourání budovy je tedy škoda nejen pro kulturní dědictví, ale zároveň je to i značná finanční ztráta. Podle občanského sdružení Důl architektury stála stavba nádraží v 60. letech na tu dobu závratných 139 milionů korun. „Jsme národ tak bohatý, abychom tyto proinvestované prostředky jen tak zbourali?“ ptají se dnes zastánci rekonstrukce budovy. Minulý ministr dopravy označil plán na zbourání nádražní budovy za díru na peníze. O půl roku později je všechno jinak a zbourat nádraží se prý rozhodně vyplatí. Otázkou ale je komu.

Spustit audio