První kolo streamovací války vyhrálo Spotify nad Applem. YouTube se směje opodál

03443347.jpeg
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03443347.jpeg

Apple Music se přes veškeré výhody na startovní pozici podařilo zatím přesvědčit jen 10 milionů uživatelů, aby službu začali využívat. Přitom právě skalní fanoušci Applu většinou velmi rychle přistupují na nové produkty tohoto technologického giganta. Navíc je služba pro své uživatele v prvních třech měsících zcela zdarma, a to – oproti Spotify – s plnou funkčností. V kontextu těchto výhod a původně hlásaného cíle 100 milionů uživatelů je to dost málo.

Navíc je otázka, kolik z nabraných uživatelů službu opustí, až po třech měsících vyprší verze zdarma – třeba právě ve prospěch bezplatné verze Spotify. Tedy jestli ředitele Spotify Daniela Eka do té doby zástupci hudebního průmyslu nepřinutí model streamování zaplaceného reklamou opustit. Zatím se ale hrozbu Apple Music Spotify daří kontrovat zdatně a nárůst jeho uživatelů, stejně jako u konkurenční služby Pandora, neklesá. Například na největší lákadlo Apple Music, tedy lidsky kurátorované playlisty, Spotify s klidem odpovědělo svými novými personalizovanými doporučeními.

Co může za to, že Apple Music zatím nevyvolalo takovou bouři, jakou jeho tvůrci zamýšleli? Svou roli jistě sehrál fakt, že se Apple na rozdíl od Tidalu chvályhodně rozhodl nezamykat exkluzivní obsah, který hudebníci sdílí na Apple Music, a nepodílet se tak na vynucené fragmentaci publika na streamovacích službách. Přesvědčit váhající uživatele o vyzkoušení Apple Music zároveň rozhodně nepomohly časté zvěsti o problémech se synchronizací s knihovnou médií iTunes, které u mnoha uživatelů vyústily ve ztrátu hudby nebo minimálně značný chaos. Co horšího můžete udělat hudebnímu fanouškovi než mu rozmetat jeho sbírku hudby?

Čtěte také

Podle předpovědí bude příjem z Apple Music tvořit přibližně jen jedno procento z celkových příjmů nejbohatší firmy na světě. To umožní Applu svou streamovací službu postupně vyladit. Spotify, které je na příjmech z hudby existenčně závislé, je v tomto ohledu v dost nebezpečnější situaci.

Apple se navíc právě dohodl s australským operátorem Telestra, který ke svým smlouvám přibalí roční předplatné Apple Music. Streamování hudby se sice bude počítat do uživatelem prosurfovaných dat. Podle serveru Business Insider plánuje Apple do několika let spustit v Evropě a USA vlastní mobilní síť, ve které by právě streamovaná hudba už mohla být z těchto poplatků vyňata. Apple by tak měl značnou výhodu oproti konkurenci.

03443346.jpeg

Zatím se však Apple Music nepodařilo prolomit křehké rozložení sil na poli hudebního streamování. První kolo bitvy možná vyhrálo Spotify, to se ale čím dál víc ocitá v neudržitelné pozici právě mezi Applem, který má kvůli absenci freemium modelu větší přízeň hudebního průmyslu, a Googlem, jehož čistě reklamou podpořený (a tedy pro uživatele zadarmo) YouTube má logicky blíž k průměrnému uživateli. Současný status quo ale nemůže vydržet věčně, a až povolí, všichni zúčastnění se pěkně zapotí.