První republika přináší okouzlení starými časy a nic víc

03052831.jpeg
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03052831.jpeg

Česká televize odvysílala první dvě epizody seriálu První republika, pracoval na něm téměř stejný režisérsko-scenáristický tým, který vyrobil úspěšné Vyprávěj. Jediným vynikajícím seriálem České televize, který se za poslední rok na obrazovce objevil, však zůstává České století, První republika budí dojem výpravné telenovely nezkušeného scenáristy.

Vyprávěj těžilo především z vlny nostalgie po minulém režimu, která se po úspěchu německého Good Bye Lenin!, českých Pelíšků, Pupenda nebo Občanského průkazu ukázala být velmi silná. Seriál se svezl i na okouzlení dobovou módou a designem a přidal komickou atmosféru. Důsledně zůstával v pozici pohodlného ignorantství – nejenže minulý režim neproblematizoval, chování jednotlivých postav bylo často nemorální, seriál byl však vůči pokleskům, jako bylo drobné úplatkářství, laskavě smířlivý.

Podobně jako Vyprávěj využilo divácké nostalgie, První republika sází na okouzlení starými noblesními časy. Období po první světové válce u nás lidé vnímají jako jedno z těch nejlepších v české historii. A seriál si dává záležet na tom, aby starosvětskou vznešenost podtrhnul. Není tu potřeba nic zlehčovat, atmosféra není komická, ale dramatická, heslo seriálu je: láska, peníze, vražda.

Příběh začíná v roce 1918 příjezdem podnikatelské rodiny Valentových do pražského Podolí, kde se nastěhují do vily po rodině Léblových – Klára Léblová si totiž před osmi lety vzala syna Valentových, Jaroslava. Jak se ale dozvídáme z často opakovaných flashbacků, Klára byla zamilovaná do Jaroslavova mladšího bratra, který v den jejich zásnub zmizel. Nyní, po osmi letech, kdy je Vladimír stále pryč, si rodina myslí, že odešel kvůli nešťastné lásce, jeho matka ho však podezírá z vraždy Klářiných rodičů, o které nikdo neví.

03052833.jpeg

Scenáristé se zjevnou touhou natočit vznešenou prvorepublikovou ságu o vztazích a morálce nechali unést, jejich postavy jsou spíše typy než charaktery s lidskými vlastnostmi. Máme tu kladného hrdinu, na kterém nespravedlivě ulpěla vina, smutnou mladou paní, starého podnikatele, co si potrpí na dobrou pověst, a mladého Jaroslava, kterému naopak obchody načerno proti srsti nejsou. Postavy pronášejí křečovité repliky se špatným načasováním a zůstávají v jakési neživotné krustě. První republice se nedaří po vzoru britských seriálů, jako je Sága rodu Forsytů nebo Downton Abbey, ukazovat lavírování postav mezi způsoby očekávanými společností, udržováním aristokraticky „tuhého horního rtu“ a projevováním obyčejných lidských vlastností. První republika nám ukazuje situace tak neohrabaně napsané a mnohdy i zahrané, že je možné seriál poněkud zvráceně sledovat s potěšením z toho, jak je špatný.

Představitelé Kláry a Vladimíra Markéta Plánková a Jan Vlasák vypadají jako herci z reklamy a také tak hrají. Ani charismatickým hercům, jako je Jiří Vyorálek nebo Jana Štěpánková, ale scénář nedává příliš možností. Nejmarkantnější je nepromyšlenost jednotlivých postav, když porovnáme flashbacky z minulosti s chováním postav v dějové současnosti. Scény působí, jako by se osm let časového rozestupu nikdy neodehrálo a postavy neprošly žádným vývojem, Klára má stejný útrpný poloúsměv, jako když si mladého továrnického syna kdysi brala. Vladimír, který poslední roky strávil na frontě a na konci první epizody se vrací, působí zdravě, silně a prázdně, rozhodně ne jako někdo, kdo zažil válku.

03052834.jpeg

V následných scénách druhého dílu se starou paní Hedvikou, která se vyrovnává s podezřením, že Vladimír je vrah, si divák musí v duchu opakovat, že herci představují matku a syna, z jejich vzájemných interakcí jde škála dusivých a šťastných pocitů z Vladimírova návratu a jeho domnělého provinění rozeznat jen velmi špatně. Seriál také nedává postavám čas, aby mohly na situace reagovat. Všechno jde ráz na ráz.

Česká televize avizovala, že seriál provede diváka českou historií v rodinném stylu, zatím nabízí spíš nepromyšlenou historickou romanci, která se dá jen těžko považovat za seriál pro celou rodinu. První díl byl nicméně nejsledovanějším večerním pořadem u diváků nad 15 let, na druhou epizodu se dívalo o 170 tisíc lidí méně. Český divák je zvyklý českým seriálům leccos odpustit, v případě První republiky ale bude muset být obzvlášť shovívavý.