Punisher nastavuje marvelovskému univerzu rozbité zrcadlo samoty

11. prosinec 2017

Po tápavém období se televizní univerzum Marvel vrací do formy s dosud nejbrutálnější a nejtemnější sérií.

Poslední roky se pro televizní odnož komiksového MCU (Marvel Cinematic Universe) neřadí ke zrovna triumfálním. Odvaha k posouvání hranic se tvůrcům upřít nedá, ale ani genderový kontr Jessica Jones, ani harlemská poezie ulice Luke Cage nepatří k ukázkám dramaturgicky zvládnutých seriálů, které by sílu základní myšlenky vyvažovaly i špičkovou realizací. Serafínský jogín s drtivým direktem Iron Fist neměl ani ten nosný nápad a dokonale definoval vakuum, které kolem sebe může vytvořit jen postava se super-schopnostmi. Následná týmovka The Defenders, která kopíruje filmový model Avengers, dopadla odpovídajícím způsobem – rozpačitě.

One batch, two batch

Frank Castle alias Punisher byl už od své nové inkarnace ve druhé sérii Daredevila ztělesněním nesouladu, brutálním protipólem k postavám, pro něž je překračování hranic systému vždy spojené s etickými pochybami. Vysloužilý mariňák, který se mstí za smrt své rodiny hromadnými odstřely gangsterů, přinesl do korektního světa slepého právníka Matta Murdocka odvrácenou stranu „samozvané ochrany práva“. Frank byl brutální tank a jeho scény připomínaly bestiální řež. Herecký představitel Jon Bernthal ale dokázal do muže s lebkou na neprůstřelné vestě vnést překvapivou křehkost. Frank byl bestií i zraněným zvířetem. A tak trochu ukradl Daredevilovi jeho show. O sólovém angažmá nebylo pochyb.

Ze seriálu Punisher

Samostatný Punisherův seriál sliboval agresivním trailerem, který podbarvoval sugestivní motiv z „One“ od Metallicy, přímočarý akční nářez. Výsledek ovšem naprosto bourá očekávání. Namísto arkádové střílečky přichází v pomalém tempu vystavěné vyprávění o překonávání vnitřní bolesti, o ničivé samotě a o traumatu z bývalých i současných válek. Tenhle Punisher mnohem méně střílí a láme vazy a mnohem více se zabývá svým nitrem a postavami ve svém okolí. Hnací motor zápletky stále tvoří pomsta, ale Frank Castle už není šelmou, která se slepě žene po stopách původců své bolesti. Většinu času tráví ve sklepním exilu ve společnosti „kudrnatého Snowdena“ Davida Liebermanna, muže, kterého morální rozhodnutí odtajnit pravdu donutilo před světem i svou rodinou předstírat smrt. Frank, přímý aktér ututlané vojenské operace z Afghánistánu, je pro něj jediným spojencem i jedinou cestou zpět.

Seriál tak sleduje dva muže, kteří prožívají podobné trauma z různých perspektiv. Frank rodinu navždy ztratil, David alias hacker Micro ví, že ho potká to samé, pokud nenajde způsob, jak usvědčit špičky tajných služeb z trestných činů. Soužití samotářů v sešlém industriálním prostoru dodává Punisherovi melancholii i nečekaně bryskní „parťácké“ slovní přestřelky. Herecká souhra Jona Bernthala a Ebona Moss-Bachracha je naprosto civilní a zabývá se věcmi, které jsou většinou hluboko pod rozlišovací schopností běžných superhrdinských seriálů.

Příběh Marvelu: Komiksová historie vyprávěná jako román plný pozapomenutých hrdinů

03785614_0.jpeg

Knižní komiksové dějiny bez obrázků? Geniální nápad, když to pojmete jako beletrizovaný příběh lidí, kteří komiksy dělají. Populární formou zpracovaná historie vydavatelství Marvel od Seana Howea má totiž v mnohem blíže k románu než ke komiksovému sešitu.

Když zbraně utichnou

Tím koneckonců Punisher absolutně není. Frankovy zabijácké schopnosti demytizuje a téměř důsledně drží při zemi. Navíc je podrobuje etickému tázání a vnímá je spíš jako výsledek posttraumatického stresu než jako talent, dar shůry. Násilí, kterým seriál zejména ve finále šokuje, má svůj delirický, zneklidňující rozměr. Představuje součást života postav lapených ve vnitřním pekle.

Punisher shromažďuje postavy válečných veteránů a zkoumá, jak se vyrovnávají s prožitým utrpením i spornými činy, které v zemích třetího světa odůvodnil rozkaz nadřízeného. Tahle neviditelná jizva žene kupředu jednu z vedlejších postav, mladého vojáka Lewise, nejednoznačnou postavu Frankova spolubojovníka a nyní majitele kontraktorské agentury Billyho i empatického veterána-terapeuta Curtise. Každá z postav nachází východisko v něčem jiném. Seriál i díky klaustrofobickému a asymetrickému snímání jejich tváří sugeruje, že únik je nemožný.

Punisher je nepříjemným, plíživým a pomalu prohořívajícím zážitkem, který místy zrazují jeho přílišné ambice i rozsah třinácti dílů. Tvůrci se snaží zachytit Ameriku ve stavu morální krize – machinace tajných služeb, organizovaný zločin v armádě, na pospas ponechaní veteráni, problém domácího terorismu. Vzniká tak nezvykle temný a drastický obraz současnosti, z nějž jako záblesky naděje vystupují jen altruistické činy a etický kompas jednotlivců. Tahle spletitá hra v marvelovském seriálu musí občas sáhnout ke zjednodušením a nedokáže se ubránit rozpačitým protimluvům. Někdy hraje o čas, jindy nabídne odpověď až příliš rychle. Ale už sama odvaha podrobit otevřenému skeptickému tázání motivace hlavního hrdiny se počítá. 

A pak je tu ještě nejzásadnější položka: Jon Bernthal. Způsob, jakým prokreslil Frankův vnitřní vývoj, jeho bilancování s minulostí a marné hledání vnitřního domova ve světě, v němž zůstal zcela sám, patří k ozdobám nejen komiksových adaptací. Bernthalovo herectví je stejnou měrou tvrdě fyzické (hýbe se tak, jako by chtěl každou vteřinou vyzvat vesmír na souboj) jako niterné – Frank díky němu nepůsobí jako úporný mstitel, ale jako lidská bytost lapená mezi životem a smrtí, mezi nenávistí a nadějí, mezi vzpomínkami a realitou.

Punisher se řadí po bok Baleova Bruce Waynea; komplexní postava, jejíž „superhrdinská“ démoničnost vychází zevnitř. Frank nemusí nosit ikonickou neprůstřelnou vestu, aby byl Punisherem. Legendární lebku jako by měl vyleptanou do tváře, ve chvíli, kdy mačká spoušť, i ve chvíli, kdy se poprvé otevřeně rozhovoří o svém traumatu.

Marvelovské univerzum stojí a padá na týmovém pojetí a provázanosti. Frank Castle je nicméně bytostný solitér. I jeho samostatný seriál působí v rámci MCU jako vesmír uvnitř vesmíru; podmračený vesmír plný vzteku, nedůvěry, skepse i zranitelnosti člověka, který zažívá největší strach ve chvíli, kdy zbraně utichnou a není s kým bojovat.

Hodnocení: 90 % 

The Punisher
Netflix, USA, 2017.

autor: Vít Schmarc
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.