„Původní Blade Runner dohonil naši realitu, podařilo se mu stát prorockým filmem,“ říkají Fila a Tesař

4. říjen 2017

Proč je Blade Runner považovaný za jeden z nejlepších filmů historie a mohl by Blade Runner 2049 být opravdu tak dobrý, jak naznačují první recenze? V rozhovoru s filmovými publicisty Kamilem Filou a Tondou Tesařem jsme rozebírali, proč původní film Ridleyho Scotta nepůsobí jako standardní hollywoodský projekt a jak přesně by mohl Denis Villeneuve, režisér sequelu s číslovkou 2049 akcentovat specifickou atmosféru kultovního scifi.

Blade Runner vznikl na začátku 80. let v době, kdy se v Hollywoodu stávkovalo, připomíná Kamil Fila. „Doba příprav toho filmu se protáhla na tři čtvrtě roku. Je to na něm hrozně vidět. Nesměl se během toho točit, ale mohl se během té prodlevy připravovat a cizelovat, a je znát, že to není sériovej výrobek. Je to film maniakální v detailech. To, jak vypadá mizanscéna, jak je to hrozně atmosferický a ten svět je propracovanej, to je všechno díky tomu.“

Jeden z hlavních důvodů proč je film dodneška relevantní, je jeho design. Podle Tondy Tesaře díky němu nezastarává. „Dodneška z toho designová si-fi jako Ghost in the shell čerpají. Ve své pomalosti navazuje na sedmdesátkové filmy, které bývaly pomalé a neakční. Blade Runner je taky takový, ale díky množství nových vizuálních nápadů, i hudby od Vangelise, má atmosféru, která nám umožňuje tu pomalost vychutnávat.“

03644786.png

„Nejzajímavější je na tom, že je to scifi, která se neodehrává ve vesmíru, ale na Zemi. Ukazuje, jak to bude na planetě vypadat v budoucnosti, kterou už teď žijeme. Země je pokrytá smogem, zahalená do věčnýho deště a její architekturu netvoří jen domy a mrakodrapy, ale i neonový reklamy – to odpovídá tomu, jak se vyvíjí architektura v Japonsku, nebo Hong Kongu a jiných městech. Je to industriální urbanistická scifi, nejvlivnější popkulturní obraz města budoucnosti po Metropolis,“říká Kamil Fila.

„Je překvapivý, že scénář dělal znovu Hampton Fancher, psal i ten původní a mezitím prakticky nic neudělal,“ pokračuje Fila. „Fancher je zvláštní figura mezi hollywoodskými scenáristy, mistr přepisování. Blade Runner je jeho dítě a je skvělý, že mu ho nechali. Navíc režisér Denis Villeneuve je braný jako autor, který bude povznášet sci-fi výš a výš, po Arrivalu bude točit i Dunu, takže to vypadá, že chtějí v Hollywoodu vychovat novýho velkýho autora sci-fi.“ Podle Fily i Tesaře je nový Blade Runner u Villeneuva v dobrých rukách. „Není to Ridley Scott, který v poslední době przní svoji značku Vetřelec, Villeneuve je dobrej režisér, kterýmu dlouhodobě dost věřím, špatnej film to nebude,“ říká Tonda Tesař. „Starej Blade Runner není moc dějovej, není moc akční, je hodně atmosférickej, stojí na zvucích, tohle má Villeneuve skvělý ve všech svých filmech,“dodává Fila.

Nejlepším filmem Denise Villeneuva je podle Tondy Maelström. „Vypráví ho ryba na porcovacím stole, je to plné bizarní potratové poetiky a lynchovských nálad.“ Kamil má nejradši Polytechniku: „Černobílý film o masakru na vysoké škola v Kanadě, syrový, studený, ale člověku stačí vidět Arrival, aby pochopil, že Villeneuve nepotřebuje být lacině efektní.“

Fila v Blade Runnerovi identifikuje vliv detektivek ze 40. nebo 50. let. „Je to antiutopie, která je zároveň přitažlivá, ukazuje atraktivně rozklad. Je to futuristický retro, odkazující na noir detektivky, hlavní hrdina je podobný detektiv jako Phil Marlow, i když je něco jako státní zaměstnanec,“ popisuje Fila. Pro Tondu Tesaře je Blade Runner vesmírným westernem. „Obsahuje známé téma ohledávání hranic mezi lidskou a umělou inteligencí, a napasovává ho na dějovej model, kterej má nejbíž k sedmdesátkovým westernům. Je tam lovec odměn, který má chytit ‚bandity‘, a je otázka kdo je morálně horší, jestli ten lovec nebo ti banditi.“

Nejpozoruhodnější je podle Fily, že se Blade Runnerovi podařilo do určité míry předpovědět budoucnost. „Ten film dohonil naši realitu, je to trochu přepověď, my fakt žijeme tam, kde se Blade Runner jednička odehrává. Dalo by se spekulovat o tom, že si vytváříme jiný typy utopií, skrze trávení času online a tak dále. Ale rozhodně žijeme v době, kdy najednou žijeme nějaké sci-fi, a ty předpovědi, které říkaly, jak bude vypadat rok 2000, se v mnohém mýlily, pomíjely spoustu věcí, Blade Runner se ukázal jako proročtější film.“

Poslechněte si celý rozhovor!

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.