Quest: Kamenné prodejny počítačových her se musely změnit. Nyní nabízejí víc než hry

3. únor 2018
hry - počítače

Do nového Questu jsme si pozvali speciálního hosta, který vám poodhalí zákulisí prodeje počítačových her v Česku. S Martinem Schovancem, majitelem obchodu Xzone, rozebíráme, jak se prodávají hry v kamenných obchodech, jak se recenze projevují na prodejích a mnoho dalšího. Ovšem nezapomínáme ani na vlastní recenzi a přinášíme hodnocení remasteru kultovní hry Shadow of the Colossus.

S nástupem digitálních distribučních platforem po vzoru Steamu kdekdo prorokoval blízký konec kamenným prodejnám s hrami. Přesto i v roce 2018 můžeme snad v každém městě najít specializovaný obchod na hry a nevypadá to, že by někam odcházely. Dle Martina Schovance prodej fyzických kopií stále smysl má, jen se muselo změnit jejich zaměření: „Lidi se chtějí setkávat, chtějí ty hry vidět a hlavně roste i segment, který u nás před deseti lety ani neexistoval – merchandise. Trička, figurky, artbooky, příručky a podobně. Tohle lidi chtějí vidět na prodejně, protože na internetu se třeba takové tričko vybírá blbě.“ Obchody často navštěvují nejzapálenější hráči, kteří si v nich spíše než na internetu kupují dražší sběratelské edice her, které kromě her obsahují i sošky, hezčí obaly na disky, umělecky vyvedené mapy a další bonusy. Kupodivu se v kamenných prodejnách prodává i digitální obsah – mladší zákazníci často nemají bankovní karty a za hotovost si kupují klíče ke hrám, které si poté stáhnou na svůj počítač.

Největší bestsellery pak málokterého hráče překvapí. V posledních letech mezi ně patří například Grand Theft Auto V, Zaklínač 3, Mafie, Call of Duty nebo série FIFA. „Hry, o kterých se nejvíc mluví, se nejlépe prodávají. Tím, že se prodávají, se pak o nich zase víc mluví a tak dokola,“ shrnuje Martin. Zároveň však existuje segment her, o kterém se příliš nemluví a kterému se herní média nevěnují tolik jako AAA titulům. Navzdory tomu se prodávají jako čerstvé rohlíky. Hry jako Euro Truck Simulator nebo Farming Simulator dokážou zaujmout sváteční hráče a mají i své tvrdé jádro fanoušků, kteří si nové díly nenechají uniknout.

Co byste si neměli nechat uniknout vy, je hra, která vychází exkluzivně na PlayStation 4. Jedná se o velmi zdařilý remaster kultovní hry z PS2 Shadow of the Colossus, která se často skloňuje v diskuzích, zda jsou hry uměním. V Shadow of the Colossus na hráče čeká velký pustý svět, který obývají pouze obří kolosové – příšery, které je třeba porazit. V jiných hrách by představovali bosse, ale zde jsou to jediní nepřátelé. Porazit tyto obry není nic snadného a vždy je třeba přijít na způsob, jak se dostat na jejich těla a zasadit smrtelné rány. Hra tak míchá prvky puzzle a plošinovky s velkolepými souboji a nově v remasteru i s dechberoucí grafikou, kterou vývojáři nejen vyčistili, ale také zásadně vylepšili. Souhra designu, stylu, hudby, tajemného příběhu a pochyb nad hrdinstvím hlavní postavy ze hry udělala pecku při vydání v roce 2005. I po třinácti letech a s novým kabátkem působí stejně úchvatně a může se směle měřit se současnou herní produkcí.

Jak se liší český trh s počítačovými hrami od slovenského? Kolik se musí prodat kopií v našich končinách, aby šlo o prodejní úspěch? Co je pravdy na tom, že remaster Shadow of the Colossus obsahuje 17. kolosa? Poslechněte si nový Quest a dozvíte se úplně všechno.

Spustit audio
autoři: Jaromír Möwald, Vojtěch Dřevíkovský