Quest: Lara Croft je s námi už 22 let. Shrnujeme historii celé série + recenze Shadow of the Tomb Raider

28. září 2018

V nejnovějším Questu k nám do studia přišly dvě velmi důležité ženy. Tou první je nová moderátorka Šárka Tmějová, která vás bude od teď v Questu společně s Jardou provázet vlnami počítačových her. A tou druhou je britská archeoložka Lara Croft, která momentálně zažívá své nejnovější dobrodružství ve hře Shadow of the Tomb Raider. Celý díl jsme tedy Laře věnovali a kromě recenze se dozvíte i to nejzajímavější z historie série Tomb Raider.

První Tomb Raider vyšel v roce 1996, ale původně ve hře žádná Lara ani být neměla. Vývojáři z Core Design chtěli udělat hru na motivy Indiana Jonese, ale kvůli právům se nakonec rozhodli pro originálního protagonistu. Nebo protagonistku. Z Lary se ihned po vydání stala hvězda a všichni chtěli Tomb Raidera hrát. Pro první PlayStation se dokonce Tomb Raider stal hrou, kvůli které se konzole pořizovala. Od prvního dílu vycházelo nové pokračování rok co rok celých pět let a hektický vývoj dalších a dalších her se podepisoval na kvalitě série, která postupně klesala, až dílem Angel of Darkness narazila na samotné dno. Bylo třeba k vývoji přistoupit jinak a Lara zažila svůj první velký reboot trilogií her Legend, Anniversary a Underworld. A zatímco první dva díly se těšily velké oblibě, Underworld byla střela vedle a Lara šla opět na pár let k ledu.

Probudil ji až další reboot, který přišel v roce 2013 a už musel reagovat na konkurenci v podobě série Uncharted. V něm jsme se vrátili do doby, kdy Lara teprve svoji touhu po extrémní archeologii objevovala. „Mně to už přišlo, jako že milionářská dcera jezdí objevovat svět a během toho poničí spoustu různých památek,“ hodnotí Jarda zaměření nové série. Přesto nový Tomb Raider sklízel skvělá hodnocení a přinesl nové pojetí hratelnosti do série, která novinky potřebovala jako sůl. Pokračování Rise of the Tomb Raider už hráče dělilo – někomu se líbilo pokračování v novém stylu, jiným zase přišel odklon od toho klasického „tombraiderování“ příliš radikální.

Nyní však přišlo vyvrcholení nové trilogie se hrou Shadow of the Tomb Raider, která Lařino destruktivní chování posouvá na vyšší úroveň. Hned na začátku Lara způsobí konec světa, obří cunami zaplaví Mexiko a mladá „archeoložka“ se vydává do Jižní Ameriky způsobit další zkázu prastarým chrámům a zapomenutým městům. „Lara prostě přijede do džungle a dělá tam bordel. Hráči celou dobu vidí, že se Lara nechová správně a všechno ničí, ale jí to dojde až na úplném konci,“ vytýká Jarda novému Tomb Raiderovi sobeckost hlavní postavy. „To vystihuje problém, který mám s celou novodobou trilogií,“ připojuje se Šárka. A pokračuje: „Lara tam pořád někoho zabíjí, pořád tam umírají lidi a Lara to vždy řeší asi tak dvě vteřiny. Scénář hry prostě není moc dobrý, šustí papírem a věci se tam dějí jen, aby se děly.“ Jak ale dopadl Shadow of the Tomb Raider v naší recenzi, si musíte poslechnout v celém Questu.

O kolik procent bylo třeba Laře přifouknout prsa, aby mohl první Tomb Raider vůbec vyjít? Co se Shadow of the Tomb Raider povedlo nejlépe? Poslechněte si díl Questu věnovaný extrémní archeologii, odebírejte podcast a pište nám na quest@rozhlas.cz, jaký díl Tomb Raidera je váš nejoblíbenější.

autoři: Šárka Tmějová , Jaromír Möwald