Quest: Nejdéle vydávaný časopis o počítačových hrách v Česku je konzervativní. A vychází mu to

24. červen 2017

Časopis Score si za uplynulých 23 let své existence prošel mnoha turbulentními časy, během nichž se redaktoři střídali jako na běžícím pásu. Několik posledních let, která jsou svázána především s osobou šéfredaktora Jana Modráka, je však jeho podoba stálá a v jistém smyslu až konzervativní. Není to náhoda.

Sám Modrák si je velmi dobře vědom toho, že doba, kdy časopisy držely prst na tepu doby, je dávno pryč. Čte je specifické publikum, které je zvyklé na jistý standard a není příliš nakloněno skokovým změnám, vlastním spíše světu online publikací. Za svou konkurenci nicméně nepovažuje ani webové magazíny, ani youtubery, ale internet jako takový. Dnes je velmi snadné si dohledat informace o kterékoliv hře během několika sekund. Redaktor herního časopisu si však svůj článek může „vysedět“ a dostane za něj odpovídající ohodnocení, což je přidaná hodnota, kterou čtenáři online prostor v takové míře nabídnout nemůže.

Stále však existují tací, kteří mají v nemalé míře zájem o dlouhé a detailní články, které by na displeji mobilního telefonu pouze přelétli očima, případně se jimi vůbec nezabývali. Podle Modráka je toto publikum dostatečně silné na to, aby na zdejším trhu dovedlo uživit dva časopisy. Jak ale oslovit čtenáře nové? Modrák připouští, že je to obtížnější než kdy jindy, neboť oproti internetu chybí mnoho měřitelných prvků, které by redakci nasměřovaly vstříc novému publiku. Prodával se tento výtisk dobře (nebo špatně) kvůli zajímavému článku? Kvůli obrázku na obálce? Protože aktuálně zavládlo špatné počasí? Minimálně čtenářům Score v rozhodování pomáhají plné hry, které jsou jako forma přílohy u každého výtisku. Alfou a omegou Modrákovy práce však stále byly, jsou a budou redakční články, které těžko svou aktuálností mohou soupeřit s online protějšky, ale zároveň nemusí vždy pokrývat pouze ty nejžhavější trendy.

I z toho důvodu vznikla myšlenka na projekt Score Retro, který si dává za cíl se vůbec poprvé na českém trhu zaměřit výhradně na hry staršího data a s nimi spojené tematické články. Inspirace přišla z Anglie ve formě časopisu Retro Gamer. Ten každý měsíc seznamuje čtenáře s příběhy, které stojí za hrami dávné minulosti, a o novinkách píše jen tehdy, pokud se dotýkají retro témat. V České republice byl časopis tohoto charakteru dlouho zapovězeným zbožím. A ačkoliv Score Retro nebude nikdy vycházet jednou měsíčně a případné pokračování se bude odvíjet od zájmu veřejnosti, už jen samotný pokus uvést podobný projekt v život si zaslouží pozornost.

V poslední části aktuálního Questu jsme spojili do jedné rubriky recenze a retro. Povídali jsme si o historii závodní série WipEout a zhodnotili hru WipEout Omega Collection, která do sebe spojuje poslední tři díly ve vylepšené grafické podobě a exkluzivně pro konzoli PlayStation 4. Ačkoliv se hře povedlo zachytit úžasnou rychlost, pro kterou si série získala popularitu, na víc než 5 bodů ze 7 to nestačilo. Poslechněte si kompletní vydání aktuálního Questu právě teď!

autoři: Jaromír Möwald , Lukáš Kunce
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.