Quest: Odposlouchávání rozhovorů ve vlaku je umění. Alespoň podle českých Passengers

22. březen 2017

Jezdíte noční tramvají? Tak to si určitě vzpomenete na ty zvláštní lidi a ještě zvláštnější rozhovory. Vás by asi nenapadlo vytvořit podle nich počítačovou hru, ale partičku českých vývojářů ano.

„První nápad na Passengers vznikl v roce 2012, když jsem jel noční tramvají z akce Press Start. A to byla najednou úplně jiná tramvaj, než jak jsem ji znal přes den. Jely v ní takové zvláštní existence, někdo dokonce hrál na kytaru. Napadlo mě využít tenhle koncept podivných osobností, které jedou vlakem a vedou nesouvisející monology,“ vysvětluje vznik Passengers programátor Jaroslav „Jarník“ Meloun.

Společně s ním pracují na Passengers čtyři další lidé. Scénář píší Emil Gašparec s Ondřejem Sýkorou, grafiku dělá Jana Kilianová a hudbu i zvuky připravil Elliot Miller. Hru tvoří jako nezávislé studio v tom tradičním slova smyslu – ve volném čase nebo v práci, když se nikdo nedívá. „Na hře jsem začínal pracovat sám s vědomím, že mám omezené prostředky. To také určilo, že se hra odehrává na jedné obrazovce. Její výraz spočívá hlavně v tom, co si cestující povídají, což je pochopitelně mnohem úspornější, než kdybychom dělali složité 3D modely nebo náročnou animovanou grafiku. Z těch omezených zdrojů jsme potřebovali vytěžit co nejvíc a to dokázali kluci podtrhnout svými texty a Jana grafikou,“ popisuje Jaroslav, jak se hra vyvíjela.

Z propagačních materiálů není úplně snadné pochopit, jak se vlastně Passengers hrají. „Při hraní sleduješ z boku vlak jedoucí bizarním světem. Po obrazovce létají slova, která reprezentují monology jednotlivých pasažérů. Klikáním sbíráš celé věty, a když některé slovo nechytneš, tak o něj definitivně přijdeš. Z kontextu ale většinou pochopíš, o čem pasažér mluvil. Jakmile nasbíráš dostatek informací o cestujících, vlak se zastaví, řidič vstane a položí otázku. Tvým úkolem je vybrat pasažéra, který by mu podle tebe mohl odpovědět,“ vysvětluje Emil.

Poznávacím znamením Passengers je pixelartová stylizace. K té má grafička Jana dlouhodobě velmi kladný vztah. „Pixel art jsem dělala dřív, než jsem vůbec věděla, že se tomu říká pixel art. Na staré 486 jsem si tečku po tečce překreslovala obrázky z časopisů. Vzestup indie scény dokázal, že pixel art nemusí být jenom odkaz na retro, ale také v moderním prostředí akceptovaná vizuální forma, proto byl podle mě dobrý nápad využít ho i ve hře.“ Passengers jsou přitom vůbec první hrou, na které Jana pracovala.

Autory hry můžete jednoduše podpořit palcem nahoru ve Steam Greenlightu. Když jich nasbírají dost, budou svou hru moci vydat na Steamu. Na jejich webových stránkách je volně ke stažení demoverze.

Celý rozhovor s tvůrci Passengers si poslechněte v novém Questu. Dále v něm recenzujeme očekávanou akci Ghost Recon: Wildlands a vzpomínáme na českou legendu jménem Operace Flashpoint.

Naše bezprostřední dojmy nejen o hrách můžete sledovat na Twitteru: @jaxxiczek, @LukasKunce

autoři: Jaromír Möwald , Lukáš Kunce
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.