Quest s Alžbětou Švarcovou: RPG ze staré školy reflektují i současnou společnost

8. březen 2019
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Ze hry  Crackdown 3

Úvodní část Questu tentokrát strávíme s Alžbětou Švarcovou, copywriterkou na volné noze, která ráda utápí desítky hodin v hloubavých světech „staroškolských“ her na hrdiny. Jak podle ní mohou virtuální sci-fi a fantasy světy odrážet společnost kolem nás? A mohou být víc než jen formou eskapismu? Mimo to se v dnešním Questu dozvíte i něco o kvalitách a záporech aktuálního Crackdown 3 a Far Cry New Dawn.

Naší dnešní hostkou je copywriterka Alžběta Švarcová, která se hráčsky specializuje na poměrně úzký a dnes už i celkem okrajový žánr role playing videoher. Fascinují ji příběhy, ke svým oblíbeným kouskům se ale vrací i opakovaně, zlatým obdobím narativních RPG podle ní byl přelom tisíciletí a nejvíc si cení titulů typu Baldur’s Gate, Planescape: Torment nebo prvních dvou her série Fallout. Sama přiznává, že v nich hledá svoje „ontologické bezpečí“, tedy pocit jistoty a pořádku ve svém životě. Zároveň si ale cení toho, že si i dvacet let staré hry dokázaly dodnes udržet stabilní komunitu, což podle ní svědčí o jejich objektivních kvalitách.

Objektivní kvality nicméně spíš chybí recenzovanému Crackdown 3. Exkluzivita na platformy od Microsoftu si prošla hodně pohnutým vývojem. Pracovaly na ní dva různé týmy přes pět let, a i přesto, že měla být jedním z titulů doprovázejících vydání konzole Xbox One, dočkali jsme se jí až letos. Slibované a adorované kompletně zničitelné prostředí najdete pouze v multiplayeru, který měsíc po vydání prakticky nikdo nehraje, a ani kampaň pro jednoho hráče neoplývá ničím, co by jiné hry nedělaly lépe. Crackdown 3 nespasí ani přítomnost amerického herce Terryho Crewse, ani vizuálně celkem přijatelné kyberpunkové město, může jít ale o příjemnou oddechovku s trochu jednotvárnou náplní pro předplatitele služby Xbox Game Pass.

Spin-off série Far Cry s podtitulem New Dawn je postapokalyptickou variantou předchozího Far Cry 5. Odehrává se na stejné mapě s výraznými grafickými obměnami, rozumějte s bláznivým, pestrobarevným vizuálem. Oproti plnohodnotnému Far Cry je přímočařejší a semknutější, spíš než o příběh v něm ale pořád jde o akční nadupanou hratelnost. Za nižší cenovkou se schovává koncentrovanější zážitek, který by mohl přilákat především hráče otrávené přívalem přerostlých otevřených světů.

Jaké má Alžběta zkušenosti s předsudky vůči hráčkám? Vyplatí se koupit si Crackdown 3 za plnou cenu? Zůstává ve Far Cry New Dawn nechvalně proslulé šplhání na věže? Poslechněte si Quest a dozvíte se víc!

Spustit audio