Quest s Martinem Mastným o vyvíjení her v jednom člověku

Ze hry Resident Evil 2
Ze hry Resident Evil 2

Herní společnosti jsou v dnešní době obří molochy s množstvím těžko rozeznatelných pozic, ale i menší nezávislá studia obvykle čítají aspoň deset členů. O to větším překvapením jsou pak výtvory McMagic Productions, za kterými stojí jediný člověk. Vývojáře, grafika a manažera v jedné osobě, Martina Markuse Mastného, jsme si proto pozvali do Questu, aby nám o úskalích tvorby her o samotě něco pověděl. Kromě toho si zrecenzujeme taky hororový remake Resident Evil 2.

Martin Markus Mastný se k vývoji her, stejně jako spousta dalších, dostal oklikou, s projektem Novus Inceptio ale v roce 2012 mnohým vyrazil dech. Survival s prvky sci-fi a fantasy v postapokalyptickém světě možná není převratnou myšlenkou, ale to, že by podobné dílo zvládl dát dohromady jediný člověk, už je hodné obdivu. Momentálně funguje v předběžném přístupu a zřejmě ještě dlouho fungovat bude. „Novus Inceptio není hotové, protože jde o hodně megalomanský projekt. Chtěl jsem si splnit sen, ale možná jsem v některých ohledech přecenil svoje síly,“ přiznává Mastný s tím, že kdyby měl víc zkušeností, hodně věcí by dělal hned od začátku jinak.

„Člověk musí být programátor, designér a grafik v jedné osobě. K tomu ještě řešit komunitu, marketing, propagaci,“ vyjmenovává. Právě odezva fanoušků je pro něj při tvorbě her hodně důležitá a ostatním začínajícím vývojářům doporučuje ji nepodceňovat. Jeho nová hra – The Wild Age – má být o hodně menší záležitostí, i díky tomu bude mnohem rychleji hotová. Jde o strategii se zaměřením na mikromanagement pro oddechové hraní. Sám Mastný ale říká, že už si u her moc odpočinout nedokáže: „Spíš se soustředím na technickou stránku, jak mají co vyřešené, je to taková nemoc z povolání.“

Zato proslulé Racoon City opět trápí úplně jiná nemoc. V čerstvém remaku původního Resident Evil 2 z roku 1998 se musíte dostat z města zamořeného zombie nákazou, a i když za těch dvacet let doznalo velkých změn, duch originálu je stále přítomný. Úhly kamery, které nahrávaly lekačkám, jsou sice minulostí, nyní se nicméně výborně pracuje s hrou světel a stínů, takže vás nějaký toulavý zombík stejně často překvapí. „Resident Evil 2 vypadá přesně tak, jak bychom chtěli, aby bez nostalgických brýlí vypadaly hry našeho dětství,“ shodují se Jarda se Šárkou a předělávky starých her do moderního hávu jsou podle nich dobrý nápad i do budoucna.

Proč je herní one man show občas hodně nevděčná práce? Dá se v Česku vývojem her uživit bez záštity velkého studia? A proč můžete v Resident Evil 2 hrát za tofu? Poslouchejte Quest a dozvíte se víc!