Quest se s postapokalyptickým Metrem Exodus vydává z moskevského metra do ruské pustiny

22. únor 2019

V dnešním Questu zakončíme náš miniseriál o nezávislém vývoji her v Česku. S Pavlem Kubátem jsme si povídali o tahové strategii Aggressors: Ancient Rome, v druhé polovině pořadu jsme pak zrecenzovali postapokalyptickou střílečku Metro Exodus na motivy knihy Metro 2035 ruského spisovatele Dmitrije Gluchovského. V závěru dojde i na nějaké ty první dojmy z čerstvého Far Cry New Dawn.

Aggressors: Ancient Rome je tahová strategie z žánru 4X, což je zkratka pocházející z anglických slov „explore, expand, exploit, exterminate“, tedy průzkum okolí, rozšiřování vlastního impéria, využívání zdrojů a zneškodnění ostatních hráčů. Takových strategií u nás nevzniká moc, jde totiž o hry náročné nejen na vývoj, ale i na následné balancování všech aspektů, aby byl výsledek zábavný. Pavel Kubát se pro vývoj 4X strategie rozhodl především proto, že jiné hry sám prakticky nehraje: „Nemám rád klikací strategie, což jsou pro mě realtimové strategie, tahové strategie jsou to jediné, co hraju.“ Při vývoji Aggressors se inspiroval třeba Civilization a Colonization nebo i staršími tituly, jako je Centurion či série Panzer General. Dřív pracoval jako kontraktor, nebavilo ho ale neustále začínat nové projekty, proto se rozhodl napřed ve volném čase vyvíjet vlastní hru, později se z vývoje stala práce na plný úvazek. I přes to, kolik času s Aggressors strávil, ho stále baví i z herního hlediska, což je mezi vývojáři vcelku výjimečné.

Když jsme u věcí, které nás baví, nemůžeme nezmínit čerstvě vydané Metro Exodus. Zaběhlá postapokalyptická série se ze stísněných tunelů moskevského metra poprvé vydává na radiací zamořený povrch, na kouzle jí to přitom vůbec neubírá. Grafické zpracování i atmosféra ruské pustiny se ukrajinským vývojářům 4A Games povedly na jedničku, hru ale trochu brzdí technické zpracování. Šárku zaskočila nestabilita, Jardu zase nepříjemně překvapilo ovládání na konzoli i delší nahrávací časy. Oba si ale pochvalují možnosti prozkoumávání a krásné scenerie, kterými se to v Metru Exodus hemží, i množství detailů. Lehkým zklamáním je pak skutečnost, že je hlavní hrdina Arťom stále němým protagonistou. Zvlášť ve světle faktu, že skoro každá vedlejší postava toho namluví za tři další. Nové Metro můžeme s klidným svědomím doporučit až potom, co dorazí opravné patche, které snad trochu napraví momentální technické problémy.

Vyšly už tahové strategie z módy? Proč Arťom umí skákat nahoru, ale nesmí spadnout víc než z jednoho metru? A přináší Far Cry New Dawn oproti předchozím dílům něco nového? Poslouchejte Quest a dozvíte se ještě mnohem víc!

Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.