Quest: Virtuální realita je zatím jen pro nadšence. Pro úspěch potřebují vývojáři originální nápad

27. leden 2018
Project Morpheus

Virtuální realita se dobývá do vašeho obýváku. Alespoň to tvrdí markeťáci největších VR zařízení... Ale ta skutečná realita je trochu jiná. Kdo si hraje s VR helmami, co nabízejí a kdy se konečně stanou tou masovou záležitostí? To jsme v nejnovějším Questu rozebírali s českým popularizátorem virtuální reality Jaroslavem Stehlíkem ze studia Dream Digital, který stojí za unikátním projektem Bohemia VR.

Kromě toho řešíme, proč je hra Tom Clancy’s The Division po dvou letech od vydání náhle skutečně dobrá a také proč by vás měl zajímat spin-off slavné série Metal Gear Survive.

První kontakt s virtuální realitou Jaroslav Stehlík zažil s předchůdcem zařízení PlayStation VR, tehdy nazvaným ještě Project Morpheus. „Strašně mě to nadchlo, že jsem si musel koupit virtuální realitu,“ říká Jaroslav. S VR helmou doma začal ihned experimentovat a pracovat na prvním komerčním projektu. Tak vznikl Blue Effect, hororová střílečka, jejíž vývoj trval zhruba čtvrt roku a díky úspěchu se i rychle zaplatil. Blue Effect vlastně představoval hybrid nejrozšířenějších žánrů pro VR zařízení a svezl se ještě na vlně prvních titulů. Nyní jsou však majitelé VR helem přejedení hororů i stříleček a oceňují nové nápady a sofistikovanější herní mechanismy. Takové hry si pak mohou v digitálních obchodech účtovat ceny srovnatelné s AAA tituly, což může být až 40 dolarů. „Odvíjí se to ale i podle toho, kolik hodin zábavy hra hráči přinese. Ty, které zaberou na dohrání hodinu, mohou stát kolem 10 či 15 dolarů,“ dodává Jaroslav.

Katalog her se však stále nemůže rovnat tomu pro počítače ani pro mobilní zařízení. VR je v současnosti stále oblast jen pro nadšence a dlouho ještě mainstreamem nebude. Pro nezávislé vývojáře však představuje neorané pole, na kterém je mnoho příležitostí, a pokud přijdou s něčím úplně novým, mohou fenomenálně uspět. Například rytmická hra Beat Saber od Jana Ilavského se minulý týden stala hitem sociálních sítí díky poutavému traileru, a to ještě ani nevyšla. Sám Jaroslav pracuje na netradičním projektu Bohemia VR, který si bere za cíl ukázat česká místa ve virtuální realitě. Bude se jednat o mysteriózní detektivku, která by hráče měla zaujmout nejen záhadným příběhem, ale i realistickým vyobrazením hradu Okoř. „Když jsem začal sdílet klipy ze Bohemia VR, tak měly na Twitteru nebo Facebooku velkou odezvu. Lidé si pochvalovali, že někdo konečně vyrobil něco jiného než střílečku,“ říká spokojeně Jaroslav.

Co se týče rozšíření mezi lidi, pak by se VR mohla dostat do mainstreamu například skrze záznamy a přenosy sportovních utkání. Na letošním veletrhu spotřebitelské elektroniky CES společnost Intel představila technologii, s níž bude možné sledovat zápas nahraný kamerami okolo hřiště a pak zrekonstruovaný ve virtuální realitě. Diváci nebudou muset zápas sledovat z krajů, ale z jakéhokoliv bodu, třeba z pozice očí nějakého z hráčů. Zatím to však brzdí nejen potřeba dostatku kvalitních kamer okolo hřiště, ale také nutnost silného datového centra v blízkosti stadionu. Tak snad uvidíme zlepšení v blízké budoucnosti.

Ze hry Tom Clancy’s The Division

Poněkud temnější pohled na blízkou budoucnost nabídla hra Tom Clancy’s The Division už na jaře 2016 po několika letech teasování. Recenzovali jsme ji v úplně prvním Questu, a kdo hru sledoval, zjistil, že ve finální verzi se neobjevilo všechno, co během let Ubisoft ukazoval. Výsledek sám trpěl na repetitivní a omezený obsah a při vydání se hra dočkala spíš vlažného přijetí. Trojice rozšíření do hry postupně přidala nové herní režimy, ale přišly i úpravy zásadních problémů. Až nedávno však The Division obdržel velkou obsahovou aktualizaci 1.8 zdarma, která všem hráčům otevřela novou oblast, přidala nový náročný herní režim a upravila endgame tak, aby hráči mohli ve hře trávit čas podle své chuti a stále byli po zásluze odměněni. Původně se po skončení příběhu museli pro lepší výbavu vypravit do nebezpečné Dark Zone, kde jim po krku šli jiní, často velmi silní protihráči. Nyní je ve hře tolik endgameových aktivit, že si může člověk vybrat, zda bude lovit bosse, vypraví se do podzemních komplexů, zkusí přežít ve vánici, nebo třeba při útoku na vojenský křižník v docích. Bavit se v The Division dá zkrátka mnoha způsoby. Dva roky po vydání hra dostala druhý dech a stal se z ní překvapivý hit této sezóny.

Stane se překvapivý hit i z Metal Gear Survive, trendy odnože známé série filmových her? Jak si Jarda obhajoval houby na náboje v původním The Division? A co dělá Jaroslav Stehlík pro budoucnost sledování virtuálních sportů? To všechno se dozvíte v nejnovějším Questu.

Spustit audio
autoři: Jaromír Möwald, Vojtěch Dřevíkovský
  • Technologie
  • Rozhovor