Remixujte tepem svého srdce: Když si hudba a smartphony rozumí

02981470.jpeg
02981470.jpeg
Když v roce 2009 Nine Inch Nails vydali první verzi své mobilní aplikace, byli Trent Reznor se svým art directorem Robem Sheridanem jedni z prvních, kdo najeli na vlnu rostoucí popularity smartphonů. Od té doby se i jiní umělci a jejich týmy naučili možnosti nového prostoru využívat, a to nejen k prosté propagaci své hudby, ale hlavně ke kreativnímu rozšíření cest, jak posluchače oslovit a obohatit jejich zážitek z nové desky.

NIN:Access, jak se dnes už nefunkční Reznorova aplikace jmenovala, uměla nejen zobrazovat mobilní verzi kapelního webu včetně diskusních fór a chatu. V duchu trendu webu 2.0 taky umožňovala na základě geografické polohy propojení s fanoušky Nine Inch Nails ve vašem okolí a snadné sdílení fotek z koncertů mezi jejich návštěvníky. Jestliže v té době bylo vrcholem použití mapového programu Google Earth pro vytvoření uživateli generované zeměkoule pokryté fotkami z jednotlivých koncertů, další projekty už byly odvážnější.

V roce 2011 tak Björk potvrdila svoje postavení jedné z neprogresivnějších zpěvaček současné popmusic a do světa vypustila aplikaci Biophilia, která se o tři roky později stala prvním stažitelným mobilním programem ve sbírkách prestižního newyorského Muzea moderního umění MoMA. Multimediální experiment doplňující stejnojmenné album propojuje skladby s minihrami, které hráči umožňují i původní materiál remixovat – třeba ovládat pohyby prstů smyčcovou část skladby Solstice – a svůj výtvor si pak uložit. Na rozdíl od NIN:Access si Biophilii můžete koupit i teď.

03333131.png

Nejnovějším pokusem využít smartphony k něčemu sofistikovanějšímu než k publikaci fotek z backstage je Fantom od triphopových Massive Attack. Na konci ledna vydaná aplikace pro iPhone umožňuje na základě polohy, denního času, fotoaparátu, a pokud máte Apple Watch, i vašeho srdečního tepu remixovat skladby z jejich nového EP Ritual Spirit. Výsledkem tak má být hudba ušitá na míru vaší momentální náladě, doplňující atmosféru temné uličky, kterou zrovna procházíte.

A lze předpokládat, že podobných pokusů bude přibývat. Ve vizuálním věku hudebníci hledají cesty, jak ze svého nového alba udělat něco víc než jen položku v „new releases“ na Spotify, a chytré telefony díky své rozšířenosti nabízí ideální platformu. Možná se mobilní aplikace nestanou stejně nedílnou součástí kampaně k nové desce jako třeba videoklipy, ale rozhodně stojí za to hudebníky se smyslem pro moderní média sledovat. Už jen proto, že ukazují, jakých dalších forem může hudba v digitálním světě nabývat.