Reportáž z Fashion Live! Čím žije móda v Bratislavě?

1. listopad 2016
03734416.jpeg

Díky společnému vysílání Radia Wave s Rádiem_FM jsem měla příležitost navštívit první ze tří přehlídkových dnů módního festivalu Fashion Live! Zajímalo mě, jakou módu slovenská událost s ambicí na Fashion Week představí, jaká bude její úroveň, a v neposlední řadě, jaká je pozice Fashion Live! v kontextu ostatních slovenských a českých módních událostí.

Bratislavské módní dění: kontext Fashion Live!

Přes deset let na Slovensku organizuje paní Mária Reháková pravidelné Bratislavské módní dni, které letos v září navštívily i pražský Obecní dům. Událost je zaměřená na komerční ready to wear a modelovou zakázku. Uvidíte na ní kolekce plné zdobných detailů a lesku, které příliš nekonvenují se současnými módními trendy v západní Evropě. Přesto, nebo spíš právě proto, tato móda odpovídá vkusu lokálních celebrit a podnikatelů a má tak na Slovensku, v Česku a dále na východ dobrý komerční potenciál. Není bez zajímavosti, že generálním Partnerem BMD je Mercedes, značka, která stojí i za momentálně nejvlivnějším českým týdnem módy MBPFW.

Zaměření pražského Prague Fashion Weeku je ale zcela opačné. Prezentovaná móda sleduje současné trendy a cílí vedle místního hlavně na západoevropský trh, na akci jezdí zástupci vlivných evropských módních médií jako WWD, Dazed Digital, italského Vogue, W Magazine nebo Nowfashion.

03734415.jpeg

Alternativou k BMD je událost Fashion Live! s podtitulem Slovak Fashion Week Iniciative, která má za sebou jeden nultý a tři regulérní ročníky. Zpočátku se na její přípravě a realizaci podílel Slovak Fashion Council. Ten pak později, v roce 2014 zorganizoval svou samostatnou verzi Fashion Weeku, ovšem bez módních přehlídek. SFC je poměrně úspěšný v prezentaci slovenského designu v zahraničí (například na International Fashion Showcase na London Fashion Week) a vedle toho se soustředí na oblast vzdělávání, osvěty a networkingu. Z nulové vzájemné komunikace a podpory svých akivit na sociálních sítích jsem usoudila, že sdružení Mólo, které organizuje událost Fashion Live!, se Slovak Fashion Council příliš nespolupracuje a fungují jaksi paralelně vedle sebe. To mi potvrdila i manažerka Fashion Live!, Zora Husarčíková, se kterou jsem se spojila živě po telefonu ve vysílání Modeschau.

Slovenská módní scéna řeší podobné problémy jako česká. Malý trh, kolísavá úroveň módního designu, několik soupeřících událostí s ambicí na Fashion Week a za nimi několik organizací, které nespolupracují a bojují s menším či větším úspěchem na vlastní pěst.

Pro kontext je zajímavé podotknout, že podobně je od Pražského týdne módy MBPFW odtržený i Czech Fashion Council, který po odchodu z teamu MBPFW – tehdy ještě Prague Fashion Weekendu – založila Olo Křížová. A aby byla situace ještě zamotanější, právě Olo Křížová, předsedající českému Fashion Councilu, je kreativní ředitelkou slovenské události Fashion Live!, kterou pořádá slovenské sdružení Mólo.

Co ukázal první den Fashion Live! 2016

Od komplikovaných vztahů a rivality různých platforem na české a slovenské módní scéně se pojďme raději přesunout k samotné události a přehlídkám, které přinesl první den Fashion Live!, na kterém jsem měla příležitost natáčet. Akce se konala v příjemném vzdušném prostoru Staré tržnice v centru Bratislavy, která může svou architekturou připomenout třeba pražský vinohradský Pavilon. Relativně dobře osvětlený catwalk probíhal podle současných trendů bez vyvýšeného mola přímo na podlaze a byl orientovaný do tvaru kříže. První řada, kterou obsadili převážně místní VIP, novináři, bloggeři a celebrity, byla díky tomu velmi dlouhá a k dobrému výhledu ze zadních řad pomohla lehká elevace.

Zvuk byl dobrý, hudbu měl na starosti DJ V aka Oozlum, který se stará i o doprovod přehlídek na pražském MBPFW. Ve srovnání s pražským Fashion Weekem vybíral popovější a líbivější zvukový podklad přehlídek, který se setkával s dobrými reakcemi místního publika. K vzácným zahraničním hostům patřil mimo jiné vyslanec blogu Diane Pernet A Shaded View On Fashion, kterého nejvíce zaujala kolekce Jana Černého, předvedená v úvodním bloku závěrečného přehlídkového dne v rámci studentské přehlídky Zlínské UTB.


Na otevřeném balkónu s výhledem na hlavní přehlídkový prostor probíhal skromný, ale vkusný doprovodný showroom. Den otevřela přehlídka studentů liberecké TUL, konzervativnější, ale vkusnou ready to wear kolekci a/w 16 pro střední a starší generaci představila česká designérka Jaroslava Procházková. Zajímavé propojení generací prezentovala společná kolekce designérky Dany Vody a Borise Hanečky, kteří se inspirovali viktoriánskou érou a indickými látkami. Překvapením pro mě byla přehlídka značky Rozbora Couture, která svým designem a zaměřením patří spíše na Bratislavské módní dny, kde se také dříve prezentovala. Překvapivé bylo i zařazení přehlídky aktuální nabídky nadnárodního řetězce Marks & Spencer.

Highlightem dne pro mě byla přehlídka kolekce Noir od mladé slovenské autorky Andrey Pojezdálové, která představila propracovanou minimalistickou kolekci plnou hry s objemy, řasením a rafinovanými detaily. Zvěrečná přehlídka večera patřila oblíbenému slovenskému designérovi Marcelu Holubcovi W., který je zakladatelem pořadatelského sdružení Mólo.

Spíše než o přehlídku šlo o show, kterou zčásti doprovázela živá klavírní hudba a baletní performance. Výtvarnější část kolekce inspirovaná baletem a bílou a černou labutí byla líbivá, ale přiliš nepřekvapila. Byla černá a bílá, pracovala s motivem plisé a doplňovaly ji šperky ve tvaru ptačích per. Na této závěrečné přehlídce prvního dne Fashion Live! byla řada slovenských celebrit a potažmo i různých médií, které s tím souvisí. Stará tržnice byla plná k prasknutí a show ocenila velkými ovacemi.


V podcastech Modeschau si můžete poslechnout rozhovory o události a představeném módním designu. O vývoji a proměnách akce jsem vedle manažerky Fashion Live! Zory Husarčíkové natáčela také s fotografem Markem Rebrošem, který na událost pravidelně jezdí už od nultého ročníku. O předvedených studentských pracích z Liberce jsem mluvila s absolventem TUL, designérem Pavlem Dendisem. S návrhářským duem Dana Voda a Boris Hanečka jsem mluvila o inspiracích k mezigenerační spolupráci a situaci designérů na slovenském trhu. Designérku Andreu Pojezdálovou jsem požádala o představení její celočerné kolekce Noir. Na showroomu jsem nemohla přehlédnout premiéru korkových novinek od značky doplňků Luciela Taschen, která má butik v Praze. Zaujal mě také slow fashion projekt Nosene, který se podobně jako česká značka Win Win Love věnuje výběrovému a přešívanému second handu. Na rozdíl od českých Win Win ale necílí jen na mladší, ale i na střední a starší generace.

Na závěr ještě krátká poznámka. Jedna z nejprogresivnějších současných slovenských značek, Nehera, se slovenským, ale i českým týdnům módy vyhýbá. Kolekce, které se objevují na stránkách vlivných západoevropských fashion magazínů, předvádí rovnou na pařížském Fashion Weeku.

playlist:
Drake - One Dance ft. Kyla & Wizkid, MINA remix (Young Money Entertainment)
Drake - Controlla ft. Popcaan, SIM L remix (Young Money Entertainment)
Oscar Key Sung - Hands, BSN Posse Remix (uns)
WRACK – Amaterasu, Zutzut Remix (NAAFI)
Johan Kaseta - No Same Time (Redeye)
ZutZut - COGEDERA (NAAFI)
Stayhigh - My Life (Iberian Juke)
Jacques Greene – Afterglow (LuckyMe Records)
Drake - Wednesday Night Interlude, Sylvere Remix (LuckyMe Records )

Další články autora