Režisér Cesty do Říma Tomasz Mielnik: Natočil bych Švejka ve stylu Bergmana

03445791.png

„Každá projekce je jiná a publikum se směje na různých místech, nevím, čím to je,“ říká režisér nové duchovní komedie a celovečerního debutu Cesta do Říma v rozhovoru ve vysílání Radia Wave na Vltavě. Tomasz Mielnik vystudoval dějiny umění na Wroclavské univerzitě, poté se přesunul na půdu pražské FAMU. Natočil zde několik krátkých snímků, mimo jiné Anonym, Dyrygent nebo bakalářský snímek Holka 180, kde si zahrálo mnoho tváří momentálně promítané a rozporuplně přijímané komedie.

Očekávat od snímku s Miroslavem Donutilem v roli vyšetřujícího komisaře tradiční rodinnou podívanou napěchovanou humornými gagy by byl omyl. Do plejády postav vyprávějících své osudy v ujíždějícím vlaku se mísí kombinace středověké symboliky, duchovních výjevů a filozofických otázek. To vše v neurčité směsici retro odkazů a nostalgické estetiky. „Využil jsem retro, abych dal film do určitého bezčasí. Nemyslel jsem, že to udělám v 70. letech, a nakonec to každý popisuje trošku jinak. Že to je v 50., 60., 70. nebo na začátku 80. let. Je to úplně jedno. Chtěl jsem ten příběh vyprávět parabolicky,“ dodává režisér.

Vizuální stránka snímku na sebe strhne většinu pozornosti. „Film odkazuje na obraz, je jako obraz. Pětatřicítka svou organičností, malířskostí se k tomu podle mě hodí víc než digitální kamera. Vidím v tom materiálu, že žije a je takový alchymický. Říkal jsem si, že se k tomu přirozeně hodí.“

Po čerstvě uvedeném celovečerním debutu autor v rozhovorech s nadsázkou sděluje, že zvažuje překročit k dalším studiím, tentokrát ve více prosperujícím oboru, například kardiologii nebo na právech. Jakým směrem se vydá v případě, že přeci jen zůstane u filmu? „Přemýšlím nad takovou verzí Švejka. Natočil bych ho ve stylu Bergmana. Psychologický, dlouhé záběry, pohledy, ale Švejk.“ A kdo by měl hrát hlavní roli? „Samozřejmě Vašek Hrzina.“

Poslechněte si celý rozhovor.