Režisér filmu Tiché doteky: V českých filmech chybí tajemství. Vše je předvídatelné

Z filmu Tiché doteky
Z filmu Tiché doteky

Do českých kin přímo z karlovarského festivalu putuje celovečerní debut Michala Hogenauera Tiché doteky. Samotný pojem „debut“ pro něj především znamenal čekání. „Připravovali jsme to osm let. Dlouhou dobu mi trvalo psaní a samotný princip, jak napsat scénář s tím, že nemáme úplně kauzální naraci. Snažili jsme se spíše o fragmentární vyprávění. Nechceme být doslovní.“ Poslechněte si více o snímku s Eliškou Křenkovou v hlavní roli.

Hlavní postava mysteriózního filmu Mia začíná pracovat v zahraničí jako au-pair pro rodinu z vyšší vrstvy. Už po prvním setkání je ale zjevné, že vše nebude probíhat jako obvykle. Jak padla volba právě na herečku, která letos získala svého prvního Českého lva? „Když jsme začali s castingem, tak jsem o Elišce samozřejmě věděl, ale nechtěl jsem ji. Přišla mi totiž už, řekněme, trochu provařená. Už jsem ji ve filmech viděl a moje režijní ego si chtělo najít nový herecký talent,“ říká Hogenauer. Vše se změnilo poté, co nevycházelo financování a natáčení se odkládalo. Na kamerové zkoušky chodily různé herečky nepřipravené nebo s kocovinou. V tu chvíli si prý uvědomil, že potřebuje někoho opravdu profesionálního v mnoha směrech, na koho se může spolehnout.

Michal Hogenauer

Tiché doteky jsou Hogenauerovým debutem. Přesto není v českém prostředí nováčkem. Jeho studentský film Tambylles se ucházel o cenu ve vedlejší sekci Cinéfondation pro nejlepší studentský film na prestižním filmovém festivalu v Cannes. Spoluzaložil také filmovou edukační platformu Cinergy Prague a v posledních dvou letech byl uměleckým ředitelem festivalu Febiofest. Kterým klišé celovečerních debutů se Hogenauer snažil vyhnout, si můžete poslechnout v rozhovoru.

Soundtrack k filmu složil člen kapely Khoiba Filip Míšek. Ke spolupráci Hogenauer dodává: „Na Khoibě jsem vyrostl. Hlavním důvodem ale bylo, že mi ho doporučil hlavní producent filmu Petr Oukropec, který s ním spolupracoval na svých filmech. Velice rychle jsme si rozuměli v tom, jak to má být. On je taky minimalista a hodně přemýšlí nejenom v rámci hudby, ale sound designu. Hledali jsme pak nejlepší zvuk, což bylo náročný. Sám jsem byl překvapený, jak to bylo náročný.“ Více o hledání ideální hudební složky si poslechněte v audiu.

Co se naučil při natáčení svého debutu a uplatní i do budoucna? Proč by snímek nemohl vzniknout pouze v Česku? Chybí u nás vysokoškolské studium pro filmové herectví? Poslechněte si celý rozhovor.