Rozhlasoví DJs: Od Peela do undergroundu
Přestože spousta lidí v dnešní internetové době proplouvá čím dál tím rozlehlejším světem hudby na vlastní pěst, rozhlasoví DJs stále zůstávají osobami, které často určují trendy.
Někteří z nich, a to především ti angličtí, svým výběrem skladeb a odvážnou dramaturgií zásadně ovlivnili směřování populární hudby v minulosti, jiní působí názorotvorně i v dnešních dnech. Nejvýznamnější z nich, kteří svým entuziasmem a charismatem dokážou nadchnout posluchače pro konkrétní hudbu, se sdružují na anglické BBC, a to především na stanici Radio 1.
John Peel: Otec všech ostrovních kapel
Je téměř nemožné mluvit o vývoji populární hudby posledních 50 let a nezmínit přitom jméno britského rozhlasového DJe Johna Peela. Mluvit přímo o něm je ale možná ještě těžší – pokud chceme zjednodušovat, dá se říct, že tenhle rodák z anglického Hesswallu byl prostě u všeho a svým působením zásadně změnil fungování rozhlasu a směr, kterým se vydala populární kultura.
John Peel toužil pracovat v rozhlase od dětství, protože si podle svých vlastních slov myslel, že „DJ prostě jenom pouští svoje oblíbené písničky“. Tahle myšlenka zároveň nejlépe popisuje, jakým způsobem John Peel pracoval – prostě pouštěl písničky, nehleděl na žánry nebo popularitu kapely. Měřítko měl jediné – kvalitu.
Svoji kariéru rozhlasového DJe zahájil začátkem 60. let trochu paradoxně ve Spojených státech, kam jej vyslal jeho otec na zkušenou. Protože se zrovna rozjížděla beatlemánie a Peel pocházel z předměstí Liverpoolu, Američané jej okamžitě pasovali na experta na Beatles. Svoji první práci jako DJ pak získal v oklahomském rádiu KOMA.
Když se vrátil do Anglie, zapojil se do vysílání pirátské stanice Radio London, která sídlila na lodi na řece Temži. Ve vzrušené době plné nové hudby se rozhodla reagovat i veřejnoprávní BBC a zřídila stanici pro mladé – Radio 1. Právě na něm John Peel vysílal až do své smrti v roce 2004. K muži, který údajně vlastnil 26 000 vinylových desek a 80 000 CD, pak už jenom můžeme přiřazovat kapely, kterým pomohl na výsluní. Mezi ty první z nich patří třeba Led Zeppelin nebo Black Sabbath, podle slov Ozzyho Osbourna by se bez Johna Peela nikdy nedostal do vysílání metal.
Ve vysílání v druhé polovině 70 let propagoval i punk, mimo jiné i svoji zamilovanou kapelu The Undertones. Když poprvé slyšel jejich údernou písničku Teenage Kicks, prý se rozplakal a ve večerním vysílání ji pak pro jistotu pustil dvakrát po sobě. Jako první ale pouštěl i legendy punku jako The Clash nebo Sex Pistols.
Peel se ale neomezoval jenom na moderování, do svého studia si zval přímo kapely, které pro něj hned na místě nahrávaly svoje skladby. Ty pak vycházely na fyzických nosičích pod hlavičkou takzvaných John Peel Sessions. Dá se říct, že každá kapela, která v Anglii něco znamenala (kromě Oasis), si nejdříve prošla křtem u Johna Peela. Svoje John Peel Sessions nahrály i dva české spolky – Ecstasy of St. Theresa a vyškovští Here.
Celoživotní fanoušek fotbalového Liverpoolu proslul svým eklektickým vkusem, který zahrnoval zálibu v kytarové hudbě, elektronice, metalu i lidové hudbě. Především byl známý svojí skromností a neuvěřitelnou otevřeností. Byl natolik významný pro celou ostrovní kulturu, že dokonce obdržel Řád britského impéria a když v roce 2004 zemřel, jeho rodina byla zavalena neskutečným množstvím kondolencí od prakticky všech významných britských hudebníků. A zpěvák Thom Yorke z Radiohead se možná trošku prorocky ptal: „Koho teď budeme poslouchat?“
Gilles Peterson: The new John Peel
S hlasem dalšího známého rozhlasového DJe Gillese Petersona se můžete pravidelně potkávat i na vlnách Radia Wave – každou sobotu ve 12 hodin vám servírujeme jeho původní pořad pro BBC nazvaný Worldwide, ve kterém Gilles Peterson naplno dostává své pověsti hudebního eklektika napříč žánry.
Gilles Peterson začínal vysílat na pirátských vlnách, podobně jako většina jeho kolegů věnujících se klubové taneční hudbě. Poprvé se objevil na stanici Solar a později také na známé Kiss FM, která však v roce 1990, kdy na ní začal Peterson vysílat přešla do legální rozhlasové sféry. Peterson byl v té době vyhlášeným DJem po londýnských klubech (ve známém camdenském podniku Dingwalls), kde patřil na konci 80. let k nejhorlivějším zastáncům nové fúze jazzu a funkových tanečních rytmů, známé jako „acid jazz“ – tento název je ostatně rovněž připisován samotnému Gillesu Petersonovi.
Petersonova neutuchající fascinace jazzem a objevitelský cit pro nové směry v elektronické hudbě se potkávají v jeho eklektické selekci – Gilles vedle sebe pouští klasický soul, raritní jazzové desky, zemitý hip hop třetího světa i extrémnější podoby dubstepu. Jednotícím prvkem jeho show Worldwide, která běží už od roku 1998 na BBC Radio 1, je bezesporu vize ultimátního grooveu – nebo, jak zní krédo jeho pořadu „Searching for the perfect beat.“ Peterson se kromě své rádiové show a pořádání vlastního festivalu Worldwide věnuje také vydávání alb – nejčerstvěji na svém aktuálním labelu Brownswood Recordings, kde spatřilo světlo světa třeba album britského muzikanta Ghostpoeta. Objevitel Gilles Peterson prokazuje kvalitní nové hudbě s jazzovými kořeny velkou službu – a někdy tak bývá poměrně trefně titulován „nový John Peel“.
Mary Anne Hobbs: První dáma klubového undergroundu
Show Mary Anne Hobbs na BBC Radio 1 byly svého času takřka synonymem pro nejnovější odrůdy klubové elektroniky. Britská hudební novinářka, DJka a milovnice motorek je známá především jako neúnavná propagátorka dubstepu a grimeu. V jejím pořadu často vůbec poprvé v éteru zaznívaly novátorské tracky od jmen jako Flying Lotus, Joy Orbison, Skream, Shackleton, Zomby či od zakladatele labelu Hyperdub Kode9 – ten byl také spolu s enigmatickým producentem Burialem hostem její vůbec poslední show na BBC loni v září. Mary Anne Hobbs, která se často objevuje coby DJka na velkých hudebních akcích v line-upu hned vedle klíčových postav bass music a je také kurátorkou jedné sekce na festivalu Sónar, však s šířením osvěty o klubové hudbě nekončí. Po neshodách na BBC začala letos v červenci uvádět svůj nový pořad na stanici Xfm – její progresivní hudební mix tak můžete poslouchat i nadále. A v případě Mary Anne Hobbs se „poslouchat“ opravdu vyplatí – „první dáma undergroundové elektroniky“ je totiž stále v obraze.
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.