Rychlost, dostupnost, feminismus. Jak mileniálové mění módu?

9. březen 2017
Módní přehlídku už nejsou uzavřenou událostí pro VIP publikum

Přes den tvrdá práce a večer luxusní zábava, to je životní styl minulosti, který už dnešní mladé generaci nic neříká. Mileniálové chtějí žít uvolněně a svobodně pořád. Co je zajímá, si najdou a vyberou na internetu a kupují hned, nebo vůbec. Co to dělá s módním průmyslem a designem? O tom jsem natáčela s historičkou a teoretičkou módy Janou Máchalovou.

Ačkoliv nám dnes přijde běžné, že v módních kampaních vidíme většinou náctileté modely a modelky, nebylo to tak vždy. Kult mládí se v módě poprvé objevil koncem padesátých a během šedesátých let. Souvisel s tím, že dospívala první poválečná generace, která měla peníze na utrácení a díky společenským změnám i volný čas, který naplnila hudbou a zábavou. Souběžně s tím probíhal v západním světě boom konfekce, sériové průmyslové výroby módy. Objevily se mimo jiné minisukně a móda se zjednodušila a zrychlila.

Vyšší rychlost do módy shodou okolností vnáší i současná mladá generace, která vyrůstala v době internetu a sociálních sítí. Situaci mění mimo jiné to, že prostřednictvím sociálních sítí dnes může široká veřejnost vidět módní přehlídky v podstatě v přímém přenosu. „Dříve to byla speciální událost, na kterou byla pozvaná úzká vybraná společnost. Nikdo vně netušil, co se na přehlídce odehrávalo, veřejnost musela čekat na to, až časopisy zveřejní nějaké fotografie, a pak teprve bylo možné něco z kolekce zakoupit v obchodech. Dnes je kolekce předvedená a hned se prodává a časopisy ztráci možnost cokoliv s předstihem uveřejnit,“ popisuje Jana Máchalová.

Pitti Imagine

Se zrychlujícím tempem módy se objevuje více kolekcí během sezóny, mezikolekce mají uspokojit zákazníky, kteří chtějí stále něco nového. Kvůli globalizaci a prodejům v různých částech světa se už kolekce tak ostře nedělí na zimní a letní. „Mladá generace si chce život více užívat. Nezajímá ji starý model – tvrdě pracovat přes den a pak si užít nějaký luxusní večer. Dávají přednost uvolněnému životnímu stylu a cestování. Za módu nechtějí zaplatit příliš mnoho, raději si koupí nějaké levné letenky a jedou poznávat svět,“ říká Jana Máchalová.

Velké módní značky na měnící se situaci reagují snahou vychovat a připoutat si oddané zákazníky. „Uvažují o tom, že si musí vypěstovat ty, kteří budou souznít s designérem, budou ho chápat a ztotožní se s ním. Přehlídky se dělají na speciálních místech, prezentace mezi řadou dalších už není tak zajímavá. Upouští se od druhých, levnějších řad. Už nezáleží na tom, aby se prodalo mnoho, ale aby se zákazník ke značce vracel a chtěl něco speciálního a originálního, co nemůže mít nikde jinde. Návrhář je často i art direktorem, zasahuje do reklamy a marketingu, musí rozumět všemu.“

Proměňuje se také vnímání dámské a pánské módy. Dámská a pánská móda se často předvádějí společně a v rámci jedné kolekce je tvaruje jedna myšlenka a koncept. Projevuje se také rostoucí síla žen a vliv feminismu. „Vedle toho, že se rozšiřuje genderově neutrální móda, kterou mohou nosit muži i ženy, zřetelný je také rostoucí vliv dámské módy na pánskou. V šedesátých letech určovala unisex spíš pánská móda, ženy se přizpůsobovaly mužům.

Následovala androgynnost Davida Bowieho a sportovní atletický ideál osmdesátých let, který opět diktovala pánská proporce – široká ramena, ploché břicho a úzké boky. Dnes ale vidíme přehlídky, ve kterých muži a ženy předvádí stejné nebo podobné oblečení, které vychází z dámské módy a proporce,“ popisuje Jana Máchalová. To můžeme vidět například v kolekcích značky Hood By Air, která vedle posouvání hranic genderové módy (například dámský/pánský korzet, šaty, sukně atd.) zajímavě pracuje i s inspiracemi klubovou kulturou a se samplováním minulosti.

Poslechněte si více o tom, jak mladá generace mění současnou módu, v záznamu rozhovoru. Pokud se chcete dozvědět více o trendech na jaro a léto 2018 a také o vlivu umění na módu současnosti a minulosti, přihlašte se na seminář Jany Máchalové. Uskuteční se ve středu 29. března od 10:00 do 13:00 v Akademickém centru Filosofického ústavu AV ČR, Jilská 1, Praha 1.

Playlist:
Drake – Controlla, KKing Kong Bootleg
Vhoor – Malar_Solta
Caju & Castanha – Besouro Manganga, Furmigadub Bootleg
DJ Missdevana – Brass, Dreem Tran's Bootleg
Dbk x Regent x Rozi – Down
Lsdxoxo – Aquecimento Do Evanescence
Age reform – pulling hair mastered_1
Sky H1 x Nunu – I Thnik Loud, Why be blend

Další články autora