Satirický horor Velvet Buzzsaw se vysmívá pozérům a straší špatnými obrazy

Z filmu Velvet Buzzsaw
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Z filmu Velvet Buzzsaw

Nový film Dana Gilroye (autora thrilleru z nočního L.A. Slídil, ale též spoluscenáristy Bourneova odkazu) probouzí řadu otázek. Jsou všichni galeristé a kritici umění náfukové a pozéři? Může umění škodit zdraví? A jak se stalo, že je tahle satira namíchaná s hororem tak žalostně nezáživná?

Velvet Buzzsaw je dalším z ambiciózně vyhlížejících projektů Netflixu, který láká nejen na herecká jména (ze Slídila se znovu vrací Jake Gyllenhaal a Rene Russo), ale i zajímavou zápletku: mladá dívka, která chce udělat díru ve světě obchodu s moderním uměním, objeví v bytě mrtvého souseda zlověstně mňoukající kočku a hromadu obrazů. A ty začnou ožívat a zabíjet lidi, kteří s nimi přijdou do styku. Krve u toho teče dost, ale vynalézavosti by se jeden nedořezal.

Z filmu Velvet Buzzsaw

K hororovému půdorysu, který podobně jako vynikající Berberian Sound Studio Petera Stricklanda pracuje též s motivem obsese uměním, je potřeba přidat ještě výraznější půdorys satirický. V Gilroyově optice jsou totiž galeristé, obchodníci i kritici moderního umění tak hloupí fouňové, až si svou krutou zkázu možná i zaslouží. Gilroy tak popichuje třeba pomocí ostentativně vznešených jmen (hlavní hrdina je Morf Vandewalt) a dojde i na obligátní scénu, v níž se kurátor rozplývá nad konceptuálním pytlem s odpadky, aby se ukázalo… že je to pytel s odpadky.

Nemohoucnost celého filmu pak nejlépe vystihují samotné obrazy, které naplňují hrdiny bezmezným úžasem. Vypadají totiž, jako by je namaloval špatný malíř z Karlova mostu, který si volné chvíle krátí kopírováním Luciana Freuda či Francise Bacona. Právě o Baconovo dílo se Gilroy mimochodem taky otře – a zda si z něj dělá legraci jako ze všeho ostatního, je jednou z mnoha neujasněností filmu. V tom nefunguje ani satira tak jednostrunná, že by se nabízelo poskytnout publiku alespoň náznak nějaké alternativy, ani jeho mysteriózní půdorys. A co tady, probůh, dělá Banksy? A mají být jeho graffiti taky satirou na špatná graffiti v galerijním prostředí? Anebo má jeho značka zafungovat jako lákadlo? Tak či onak – nedává to valný smysl.

Dan Gilroy ve Velvet Buzzsaw trestá své hrdiny za špatný vkus – sežrat nějakými opravdu výživnými obrazy by si ale zasloužil spíše on.

Jak si ve Velvet Buzzsaw rozumí horor a satira? A na které filmy byste se měli podívat, pokud se vám líbí jeho námět? Pusťte si recenzi.