Sexuální výchova: děti chtějí o sexu mluvit a ne jen sledovat výklad o antikoncepci

Kondom - sex
Kondom - sex

Česká republika má oproti jiným státům poměrně liberální osnovy k sexuální výchově. Učitelům však podle jejich vlastních slov chybí nástroje a znalosti na to, jak sexuální výchovu a s ní spojená témata dětem předat. Současná sexuální výchova se proto ani zdaleka neblíží podobě, v jaké by za ideálních okolností měla být vyučována.

Chodila jsem na katolickou základní školu, a měla jsem tak dvojitou sexuální výchovu. Část té světské probíhala tak, že nás během jedné hodiny rodinné výchovy učitelé rozdělili na holky a kluky. My holky jsme se dozvěděly něco o menstruaci a o tom, že když ovulujeme, můžeme otěhotnět. Dostaly jsme také reklamní balíček s vložkou. Co se dozvěděli kluci, nevím dodnes, ale dostali balíček s kondomem. Ty nejodvážnější z nás si pak totiž balíčky s kluky vyměňovaly. Během hodin náboženství jsme se dozvěděli, že nejlepší a jediná správná antikoncepce je počítání plodných a neplodných dnů. O pár měsíců později má spolužačka otěhotněla. Pravda je, že počítání jí nikdy moc nešlo. Ale především je to hodně nespolehlivá metoda, obzvlášť pro dívky v pubertě.

Mileniálové s prvním sexem nepospíchají, jeden z osmi ho ve 26 letech ještě nezažil

Porno - sex - milování

Na první pohled mají mladí lidé díky technologiím sex doslova na dosah ruky, jenže se ho bojí. Podle výzkumu otálejí mileniálové ve Velké Británii s první sexuální zkušeností déle, než bychom čekali.

Patnáct let poté mám možnost často diskutovat s dospívajícími o sexu a se spolkem Konsent vést workshopy sociální sexuální výchovy. Během diskuzí na středních školách se ptám, jak vypadala sexuální výchova zúčastněných. Většinou podle jejich slov za moc nestála a od mých školních let se toho moc nezměnilo. Obvykle si vzpomínají na to, že se v osmé nebo deváté třídě během jedné hodiny dozvěděli něco o pohlavně přenosných chorobách a antikoncepci. Někde se stále do výuky zařazuje navlékání kondomu na banán. Asi nejzvláštnější zkušenost se sexuální výchovou mi převyprávěli studenti a studentky jednoho pražského gymnázia. Těm učitelka na katedře předváděla „dobré“ sexuální polohy. Nadšeni z toho zrovna nebyli. Samozřejmě se naštěstí najdou i školy, kde sexuální výchova proběhla skvěle – i to, že si nás škola pozve udělat workshop, značí, že škola to téma řešit chce a hledá k tomu cesty.

Problém sexuální výchovy je především v tom, že se velmi často omezuje jen na technické a biologické stránky sexu, a to ještě v negativním směru – jak neotěhotnět a jak nechytit pohlavní chorobu. O tom se totiž mluví snáz. Chybí v ní pak ale ta nejdůležitější část, kterou je potěšení, příjemný zážitek, intimita – tedy klíčové věci pro to, aby byl sex konsensuální. Často navíc skutečně sexuální výchova probíhá jen v jedné, za těmito účely vyhrazené hodině. A to je na sex, který je důležitou součástí života většiny lidí a palčivým tématem pro mnoho dospívajících, opravdu málo.

Sexuální výchova by ideálně měla probíhat nejlépe už od školky. Mnozí mají pocit, že děti jsou v tomto věku ještě malé. Není ale potřeba hned zacházet do detailů. K přípravě na zdravý sexuální život patří i budování tělesné integrity, pozitivní vnímání vlastního těla, respektu k sobě samému i k druhým, učení se znát svou hodnotu. Koncept souhlasu u sexu – konsentu – se dá procvičovat i na jiných věcech. Třeba na tom, že umím říct, když něco nechci, a umím respektovat, že něco nechce nebo se něco nelíbí druhému.

Sex Education: Sexuální koučka Gillian Anderson boří mýty, že nová generace je horší než ty předchozí

Ze seriálu Sex Education

Zní to jako Mordor, ale má to barvy Nebelvíru, co je to? Přece Moordaleská střední. Studuje tu i zakřiknutý Otis. Pro spolužáky je neviditelný viktoriánský duch, a když potkají jeho cool mámu Gillian Anderson, empaticky se ptají, jestli není adoptovaný. Jablko ale nepadlo daleko od stromu a syn volnomyšlenkářské sexuální terapeutky navazuje na rodinný byznys. S třídní drsňačkou založí amatérskou sexuologickou poradnu, kde se pod náporem znejistělých teenagerů dveře netrhnou.

Tak, jako je tomu v některých skandinávských státech, by poté měla sexuální výchova probíhat kontinuálně na prvním i druhém stupni a pokračovat i na střední škole. Je potřeba mluvit o všech rizicích se sexem spojených, ale když budeme děti jen strašit, k ničemu to nebude. Každému z nich je totiž jasné, že sex je především něco vzrušujícího a zábavného. Jestli nechceme, aby bylo hlavním vzdělávacím materiálem pro děti porno, musíme jim poskytnout lepší nástroje a škola je k tomu ideálním místem. Z reakcí, které vídám ve zpětných vazbách k našim workshopům, je vidět, že podobná věc žákům a žákyním chybí. Za vše asi mluví stručný postřeh, který nám napsala jedna studentka. „Konečně se s námi o tom někdo bavil.“

Máme to štěstí, že je Česko liberální a otevřená země. Měli bychom toho využít. Nemáme problém dětem pravidelně nabízet lekce prevence užívání drog, kurzy první pomoci, zprostředkovávat návštěvy divadel. Nedílnou součástí života většiny současných studentů bude ale i sex. Možná je opět čas podívat se na to, jak by se dala sexuální výchova zlepšit a jak by se k tomu daly vyučujícím předat ty nejlepší znalosti a dovednosti.

Proč se sexuální výchova v Česku zasekla na biologických informacích o sexu? Dá se učit i v mateřských školách a kde jsou systémové bariéry bránící reformě? Poslechněte si komentář Johanny Nejedlové.

Komentáře v rubrice Prolomit vlny vyjadřují názory autora/autorky.