Sládek roku Bednář: Bavila mě chemie, tak mi táta řekl, ať jdu vařit pivo

6. listopad 2017
Petr Bednář

„Při vaření ležáku nemůžete skrýt žádné vady,“ říká Petr Bednář, čerstvý držitel ceny Sládek roku, udělované Sdružením přátel piva, a zároveň prozrazuje, jaký druh piva je jeho nejoblíbenější. Pro Bednáře, který toužil vařit pivo odmalička a svůj sen si plní na té nejvyšší možné úrovni, je zkrátka český ležák plzeňského typu královská meta.

Ve studiu Radia Wave mluvil o rozdílech mezi velkými a malými pivovary a naboural některé pivní mýty – třeba ten, že je české pivo nejlepší na světě.

„Na základce mě bavila chemie a táta mi řekl, ať jdu vařit pivo,“ prozradil Petr Bednář poměrně jednoduchou dráhu, jak se dostal ke svému povolání. Na své cestě za vařením vystudoval i vysokou školu a mluví tak o sobě jako o jednom z mála inženýrů, kteří vaří pivo v minipivovaru. Bednář zatoužil tvořit vlastní pivo prakticky hned v okamžiku, kdy ho poprvé ochutnal. Ještě před dosažením plnoletosti si tak na víkend zabíral celou kuchyni a snažil se svoje vědomosti přetavit v tekutý výsledek. Trend domácího vaření piva podporuje i dnes, podle něj jde ruku v ruce s tím, jak se lidé o pivo zajímají.

Jak se podle Bednáře liší průměrný sládek od sládka, který se může pyšnit titulem Sládek roku? „Člověk by do té práce měl dát něco ze sebe, nebát se vlastních nápadů, zároveň si ale musí být vědomý toho, co vlastně dělá. Vaření musí být promyšlené, ale určitá kreativita, tvořivost a experimentování je taky na místě.“ Místo pro kreativní sládky zároveň pořád je, zatímco ve Spojených státech zabírají minipivovary 15 % trhu, v České republice je to jenom kolem 2 %. Boom minipivovarů stále pokračuje, podle Bednáře ale rozhodně není pravda, že by byl každý minipivovar automaticky kvalitnější než ten velký.

„V minipivovaru se zkrátka jenom víc vidí, jak to ten člověk umí. Máme tu spoustu piv z minipivovarů, které jsou plné technologických vad. Každému ale chutná něco jiného, je to subjektivní.“ Bednář neodsuzuje ani snahu velkých pivovarů naskočit na rozjetý vlak a nabídnout zákazníkům pivní speciály nebo neobvyklé druhy piv. „Svědčí to o tom, že i ty dvě nebo tři procenta pivovarů jsou schopny ovlivňovat celý trh,“ dodává sládek roku.

Je česká pivní scéna ještě pořád unikátní? Jsme na tom v porovnání se zahraničím pořád dobře? A čím je české pivo jedinečné? Poslechněte si celý rozhovor!

Další články autora