Šmoulové místo nacistů, genderově fluidní oni místo mužů. Jak si ve hře upravit postavu

22. srpen 2017

Fanouškovské modifikace jsou s videohrami skoro od počátku a kromě kosmetických vylepšení mohou otevírat důležitá témata. Autoři kritických úprav odstraňují genderová omezení, nebo komentují nerovnosti v postavení mužských a ženských postav.

Byl rok 1983 a trojice amerických teenagerů vyměnila v arkádě Castle Wolfenstein nacisty za šmouly. Výtvor pojmenovali Castle Smurfenstein a vznikla tak nejspíš první fandovská modifikace videohry vůbec. Dnes je takzvaný modding běžnou praxí – fanoušci přidávají do her nové postavy, zbraně a světy, nebo je celé předělávají. Bojovat místo hordy zombie s telletubies je rozhodně zábava, ale existují i modifikace, které mají společenský podtext. Jejich autoři z původních her mažou genderové stereotypy, nebo nechávají postavy prožívat jiné než tradiční romantické vztahy.

Mezi nejvíce moddované tituly patří legendární střílečka Doom. Hráči si už roku 1994 mohli stáhnout patch femDoom, který vyměnil hlavního drsného vojáka za vlasatou hrdinku. „FemDoom je pro všechny ty frustrované ženy, které stejně jako já musely hrát s mužským obličejem na monitoru,“ vysvětlovala svoji motivaci autorka modu Lynn Forest. Genderová vyváženost videoher je sice dnes o dost lepší než v 90. letech, přesto je pořád hodně titulů s výhradně mužským hrdinou. Pro spoustu hráček je přitom pevně daná mužská postava překážkou – hůře se s ní identifikují a hru si méně užijí. „Když ve hrách nejsou ženské postavy, je to pro ženy odrazující, mohou si myslet, že hra jim není určená,” píšou autoři knihy New Perspectives on the Social Aspects of Digital Gaming. Ze stejné snahy toto omezení překonat vznikl i balíček multiplayerových skinů pro první Quake, který anonymní mariňáky vyměnil za ženy.

Ještě hůř jsou na tom hráči, kteří se identifikují jako „gender fluid“, tedy že se jejich identita vymyká tradičnímu rozdělení na dvě kategorie. Také jim chybí postavy, do kterých se mohou plně vžít. I když některé nezávislé hry jako například úspěšné Sunless Sea hráče do výběru genderu nenutí, drtivá většina ostatních titulů takovou volnost nenabízí. Fanynka indie hry Stardew Valley byla tak nespokojená, že musela pro svého farmáře vybrat rod, že vytvořila mód, který přepíše dialogy ve hře jenom s neutrálními zájmeny.

Autorům jiných modifikací jde zas spíš o komentář ke stereotypům, kterých jsou hry stále plné. Stará úprava známé skákačky Super Mario Land například obrací tradiční vyprávění o hrdinovi zachraňujícím ženu v nesnázích – jde o motiv, na který trefně poukazuje i publicistka Anita Sarkeesian. V modifikaci Super Daisy Land je naopak princezna tím, kdo musí uvězněného Maria vysvobodit. Jako boj proti tradičně nastaveným vztahům jde chápat i mnoho queer modů, jejichž autoři mění romantické preference herních postav. Váš maskulinní rytíř se díky nim může konečně zamilovat i do mužů, nebo svým šarmem zapůsobit i na postavy stejného pohlaví.

Pokud chcete poukázat na nesmyslný videoherní stereotyp, není potřeba tvořit vlastní hru. Některé hry s fanouškovskými úpravami už počítají a jejich vývojáři rovnou nabízí programy pro tvorbu vlastního obsahu. Kolem modů vznikají živé komunity, jejichž členové vytváří vlastní návody a modifikační nástroje. Vytvořit vlastní verzi vaší oblíbené hry tak není nepředstavitelné. Inspirovat se můžete u lidí, kteří si modding vybrali jako způsob boje proti často zkostnatělým herním normám.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.