Sociální sítě vrací staré hity zpět na vrcholy hitparád. Jak tam ale dostat ty nové?

22. září 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Phil Collins

Sociální sítě mají moc zařadit klidně i čtyři dekády staré hity zpět na vrcholy žebříčků, zmnohonásobit jejich prodeje a hlavně je dostat k mladé generaci, která o nich třeba nikdy předtím neslyšela. Současní songwriteři a producenti, jejichž skladby dominují hitparádám, dnes už s virálním potenciálem počítají dopředu.

Píseň In The Air Tonight od Phila Collinse byla první vlaštovkou jeho sólové dráhy po dlouhém působení v Genesis a tehdy se umístila na 19. příčce americké hitparády Billboard Hot 100. O obnovenou pozornost skoro čtyři dekády starého singlu se zasloužilo video dvojčat z amerického reakčního YouTube kanálu TwinsthenewTrend. Na druhé místo v objemu online prodejů, hned za aktuální společný hit Cardi B a Megan Thee Stallion WAP, ho dostala překvapivá reakce bratrů Williamsových na ten nejmelodramatičtější drum break všech dob.

Podobný osud měla i úspěšná píseň Dreams z legendárního alba Rumours sedmdesátkových folkrockových velikánů Fleetwood Mac. Loňský mem přes čtyřicet let starému hitu zajistil tisíce retweetů a miliony zhlédnutí a zařadil ho zpět do Top 20 hitparády Billboard Hot 100.

Dnešní autoři musí ale počítat s tím, že nestačí jen složit dobrou píseň, ale na to, aby byla úspěšná, je k ní potřeba ještě vymyslet taneček pro TikTok, natočit videoklip se slavnými tvářemi na YouTube nebo vytvořit virální hashtag pro Twitter. Nejúspěšnější tracky dneška jsou totiž ty, které lze nejlépe použít v memech.

I úplně náhodný rapový freestyle někoho, kdo ani není rapper, se tak může stát virálním hitem. Stand-up komik Zack Fox popisuje bizarní song Jesus Is The One (I Got Depression), který vznikl improvizací v rámci pořadu The Cave, jako bezvýznamný a příšerný.

Dvojice, kterou tvoří hiphopový producent Kenny Beats a právě Zack Fox, se track rozhodla oficiálně vydat po jeho úspěchu na sociálních sítích. Nakonec se vyšplhal mezi Top 50 virálních tracků a k dnešnímu dni získal přes 27 milionů streamů. „Jsem velký fanoušek hip hopu, ale úspěch tohoto tracku demonstruje, jak moc ‚rozbitý‘ hudební průmysl aktuálně je,“ řekl Fox v rozhovoru pro magazín Rolling Stone.

Slavnou v podstatě přes noc se díky TikToku stala oklahomská zpěvačka Mothica, která hudbu vydává přes šest let, ale teprve teď vložila na sítě ten správný song ve správný čas.

Tracky, které se proslaví díky TikToku, na něj často ani nepřidají jejich autoři. Těm pak zbývá se jen divit rostoucím číslům. Kanadský hudebník Isaiah Faber, který si říká Powfu, našel před více než rokem na SoundCloudu beat, který obsahoval sample tracku Coffee od britské zpěvačky Beabadoobee. Do něj nahrál svůj rap a nevědomky tak vytvořil novou hymnu generace Z. Na TikToku je nyní skladba Death Bed (Coffee For Your Head) součástí šesti milionů videí a má miliardy přehrání. Teprve jednadvacetiletému zpěvákovi a rapperovi skladba dokonce zajistila smlouvu s Columbia Records.

Tracky, které vybuchnou na sociálních sítích díky správnému zacílení, nejsou fenoménem jen ve světě, ale i u nás. Původem čáslavský sólový interpret AMCO, vlastním jménem Marcus Lazarovski, který byl v letech 2014 a 2015 chvíli i členem Blakkwood Records, letos vydal úspěšný letní singl V hlavě mám brouky. Nezapomněl ho doplnit o záměrně vlezlý videoklip na jeden záběr, ve kterém tancují na míru vytvořený taneček známé tváře z TikToku. A úspěch byl na světě.

Který je ten nejmelodramatičtější drum break všech dob? A co musí holka z Oklahomy udělat, aby její tvorba zaplavila sociální sítě? Poslechněte si celý příspěvek.

autor: Filip Černý
Spustit audio