Son Lux nabízí na albové novince magii otevřených ran
Son Lux už není jednočlenným projektem Američana Ryana Lotta, teď je z něj kapela, v níž frontmana doplnili kytarista Rafiq Bhatia a bubeník Ian Chang. A sázka na skupinovou chemii se vyplatila. Místo jednoho, byť neskutečně variabilního, fíglu se na novém albu Brighter Wounds vydáváme na výpravu hned několikerým směrem. Razantně rockovým, baladicky zasněným, abstraktně zamlženým i rozpustile psychedelickým.
Son Lux byl vždy projektem s materiálem postaveným na neobvyklých kombinacích zvukových útržků, kolem kterých se točilo vše ostatní. První dojem z nové desky je ale takový, že tu máme co do činění s písničkami. V souvislosti s novinkou Ryan hrdě hlásil do světa, že tentokrát to byly texty, jež byly tím vstupním bodem, z něhož trojice vyrážela na cestu za výslednou podobou skladby. Když se začíná slovy, je nasnadě, že autor může pregnantněji vyjádřit, co má na srdci. Méně ostrými zákrutami a větším důrazem na samotný obsah popisovaného objektu, jevu či cíle. To se na písničkách z Brighter Wounds odráží v jejich robustnosti, která ale nepůsobí groteskně či primárně abstraktně.
V Ryanově životě ale nastala ještě jedna zásadní změna – stal se otcem. I z toho důvodu mnohem citlivěji reaguje na současnou situaci ve Spojených státech. „Tohle je budoucnost, která nás čeká?“ ptá se nevěřícně v první minutě otvíráku Forty Screams. Jasně si uvědomuje, že s podobně nastaveným systémem bude muset bojovat i nadále. „Když poslouchám hlas svého syna, napadá mne neustále jedna myšlenka: ‚Proč jsme to nechali dojít až sem?‘“ přiznal frontman Son Lux v loňském rozhovoru pro Paste Magazine. „Přece to takhle nemůžeme nechat,“ ubezpečuje se jako ve snách ve Forty Screams. A pak dodává: „Nechci být součástí tohohle všeho!“ Vzdor míchaný s odpovědností a otcovstvím zesílenou senzibilitou je hnacím motorem desky.
Dříve předhazovaná podobnost se Sufjanem Stevensem tu a tam stále probleskuje i skrze nové písničky Son Lux – podobné posazení vokálu, sklony k alternativně popové bombastičnosti. (Ostatně ti dva spolu s rapperem Serengetim natočili před čtyřmi lety album Sisyphus.) Rocková přímočarost a možná až nečekaná odhodlanost smíchaná dohromady s výše reflektovanou křehkostí dělá z desky možná až nečekaně mnohovrstevnatý, a přesto jednoduše přístupný zážitek. Asi nejlepší zjištění pár hodin před koncertním návratem kapely do Prahy, že?
Son Lux – Brighter Wounds (City Slang, 2018)
Hodnocení: 85 %
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka