SoundCloud na poslední chvíli zachránila investice. S tou přicházejí změny

18. srpen 2017

To, že se v posledních letech SoundCloud potýká s existenčními potížemi, není žádné tajemství. Poté, co firma minulý měsíc propustila velkou část svých zaměstnanců a oznámila, že má finance jen na několik posledních měsíců provozu, se nad ní už stahovala černá mračna. Investice ve výši necelých 170 milionů dolarů ze dvou zdrojů teď vše mění. Co teď čeká oblíbenou, ale tápající službu?

Roční provozní náklady SoundCloudu jsou odhadovány na 100 milionů dolarů, firma by tudíž neměla narazit na finanční mělčinu téměř dva roky, i kdyby se nic nezměnilo. Tato jistota však těžko může zakrýt hluboký pád, který společnost během posledních let zažila. Investice, jež právě proběhla, snížila hodnotu SoundCloudu ze 700 milionů dolarů na pouhých 150 (nepočítaje zmíněnou novou finanční injekci).

Volný pád mají zastavit především dvě obměny ve vedení. Novým ředitelem SoundCloudu se stává Kerry Trainor, který přichází z video platformy Vimeo, odkud si s sebou přivádí i Michaela Weissmana. Pod jejich vedením se z Vimea stala výdělečná společnost a to, jak spravovali tuto platformu, může mnohé napovědět o tom, co plánují ve svém novém působišti.

O SoundCloudu se často psalo a mluvilo jako o „YouTube pro zvuky“. Teď ho nejspíše čeká přerod ve „Vimeo pro zvuky“. Největší potíží současného hudebního streamování je finanční stránka. Velmi zjednodušeně řečeno: streamovacím službám se od posluchačů nedaří získávat dostatečné finance, aby uspokojily požadavky hudebního průmyslu. S problémem nezápolí jenom menší firmy jako SoundCloud, klíčový je i pro giganty typu Spotify. Potýkalo se s ním i Vimeo a Trainor ho překonal tím, že se začal soustředit na získávání peněz od tvůrců spíše než od konzumentů.

podcast - poslech hudby - poslouchat hudbu - teenager - mileniál

V rozhovoru pro americký časopis Billboard Trainor naznačil, že by chtěl rozšířit řady muzikantů, kteří platí SoundCloudu za funkce navíc. V současnosti služba nabízí dvě úrovně placených účtů: Pro a Unlimited (za 7, respektive 15 dolarů měsíčně). Jak ale upozorňuje Peter Kirn na webu berlínského magazínu CDM, SoundCloudu se zatím nedařilo k dražším Unlimited účtům přitáhnout mnoho uživatelů. Kirn zároveň pochybuje, jestli je to něco, co nové vedení zvládne změnit. „Je tu otázka, jestli hudební producenti skutečně vydělávají dost na to, aby chtěli utrácet za takovéto drahé služby, oproti animační firmě nebo designové agentuře používající Vimeo, kterým stačí na zaplacení služby za stovky dolarů několik hodin práce. Navíc mi není příliš jasné, co mohou tvůrci od SoundCloudu dostat navíc,“ píše Kirn.

Čtěte také

Jestli bude nový přístup stačit k záchraně SoundCloudu, se tak teprve uvidí. Nicméně služba získala jasnou strategii, která jí v posledních letech chyběla, a díky nové investici i čas na to chvíli zkoušet, co bude fungovat a co ne. Z panických reakcí na možný konec této služby je ale jasné, že hudební scéna tento portál rozhodně potřebuje. „Kdybych vám mohl ukázat, kolik lidí nám volalo s obavami, že SoundCloud prostě zmizí, byli byste v šoku,“ řekl Billboardu nový člen představenstva SoundCloudu Fred Davis.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.