Špína: Ebullition Records na tažení proti korporátnímu vinylovému svátku

15. duben 2016

Record Store Day, který polil před osmi lety svěcenou vodou zapomenutý hudební formát, každoročně zahltí továrny desítkami tisíc desek. Malá vydavatelství ale odsunou na konec fronty nekonečné reedice a krámy s deskami se zadlužují, jen aby mohly vyvěsit pomyslnou vlaječku tohoto svátku. Tak to vypadá, když se dobré myšlenky chytne trojice gigantů hudebního průmyslu. Kultovní punkový label Ebullition Records chce vrátit iniciativou Scene Support tento den zpátky lidem. Zdůraznit, že každý článek řetězce od fanouška přes obchody s vinyly až po kapely je stejně důležitý pro to, aby nezávislá scéna mohla fungovat.

Sedmipalec od americké kapely Spitboy je jenom jednou z nahrávek, které k letošnímu Scene Supportu vychází, a my si z ní v první Špíně s obnovenou sestavou kus poslechneme. Spitboy se objevily už v roce 1991 na první z mnoha vinylových kompilací Ebullition Records po boku vůdčí kapely celého femipunkového hnutí riot grrrl Bikini Kill. „Hrály energický hardcore, který byl ovlivněný faktem, že žily ve světě ovládaném muži,“ píše o nich zakladatel vydavatelství Kent McClard.

Ten s iniciativou Scene Support, během níž nezávislá vydavatelství připraví speciální edice svých desek k prodeji přes nezávislé distribuce a obchody, začal. Chtěl totiž podporovat ty lokální obchody, nezávislé distribuce a labely, které nějak vrací energii zpátky do scény. Přestože je podle svých slov rád, že se mluví o deskách, nechce se zahazovat se sponzorovanými akcemi a nezajímají ho limitované edice. Této zásady se drží už třetí desetiletí – za tu dobu stihl odchovat kapely jako Born Against, kteří se za své radikální antiautoritářské názory nebáli rvát, nebo legendární Orchid, průkopníky emo violence a milovníky kritických teorií frankfurtské školy.

Fanzinový nadšenec a sloupkař podzemního časopisu Maximum Rocknroll McClard tiskl vlastní zin No Answers už od roku 1983. Tehdy tak propojoval scénu, vydával ho v nákladu 3000 kusů a prodával ve svém krámku v Kalifornii. Na něj pak navázaly další ziny Heartattack a Give Me Back. S devátým číslem No Answers Kent vydal vůbec první nahrávku Ebullition Records a tou byl sedmipalec kapely Downcast. Původně to měla být deska skupiny Inside Out, ve které zpíval Zach de la Rocha. Ti se ale upsali velkému labelu, a než jejich debut stihl vyjít, rozpadli se. Zach de la Rocha potom založil Rage Against the Machine, kapelu pojmenoval podle jedné hlášky Kenta McClarda. Jejich cesty se rozdělily, ale McClard s Ebullition Records neuhnul ze svého směru ani o krok – za to, že ho tvrdohlavost ani zápal neopustily, mluví Scene Support.

autor: Miloš Hroch
Spustit audio