Špína na palubě Archy bláznů: O sdružení Pravěk, nízkonákladové literatuře a koncertech

3. srpen 2017

Všechno začalo asi před pěti lety. Tehdy se parta lidí z Prahy a Brna rozhodla, že založí malé nezávislé nakladatelství. A jak to bývá, nezůstalo jen u útlých sešitků s povídkami a básněmi od kamarádů. Činnost undergroundového sdružení Pravěk rychle přerostla v organizování hudebních akcí. Jak nám ve Špíně prozradil Wilhelm Grasslich, jeden z lidí stojících za Pravěkem, dnes sdružení organizuje okolo osmi koncertů za rok. Účinkující vytahuje většinou ze silně experimentálních vod na palubu své Archy bláznů.

Jestliže je vydávání nahrávek mladých a neznámých kapel řehole, za kterou se člověk málokdy dočká ocenění, u svépomocného vydávání literatury to platí dvojnásob. Pravěk se však tomuto úkolu postavil čelem a od počátku působí jako otevřená platforma, která přijímá literární díla i zvenčí svého kolektivu. „Náklady jsou minimální,“ vysvětluje Wilhelm Grasslich. Na vydání literárního sešitku stačí vlastní tiskárna, pár korun na zařízení obstojné obálky a pak také samozřejmě editorská práce. Ta je zřejmě tou nejpracnější částí celého procesu a množství vydaných počinů pod hlavičkou Pravěku se často odvíjí od aktuálních editorských kapacit.

Hudební činnost Pravěku se podobně jako ta literární zaměřuje hlavně na okrajové žánry a dá se říct, že i v tomto případě je cílovým publikem spíš malá skupina insiderů, která dokáže ocenit netradiční přístup k tvorbě. Na koncertech pod jejich kuratelou se často ocitnete v sevření těžkých kytarových stěn, znehybní vás monotónní droneové frekvence nebo budete paralyzováni extrémním hlukem. Ukázkou toho byl jeden z večerů v Underdogs‘ stanu na letošním Fluff Festu, který pod názvem Archa bláznů dramaturgicky zaštítil právě Wilhelm. Návštěvníci jinak hlučného hardcore-punkového festivalu se tu mohli na několik hodin ponořit do atmosféry temného ambientu. Jak Wilhelm zmiňuje, tento koncept měl v hlavě delší dobu a jen čekal na správnou příležitost.

Na podzimním Pravěkfestu, který se uskuteční v Praze, sice tolik „nehybné muziky“ neuslyšíte, zato se můžete těšit na poměrně pestrý program. Na pódiu se vystřídají crustoví Victims of Classwar nebo noiserockoví Or s blackmetalovou Smuteční slavností nebo kultovní záležitostí české nové vlny Máma Bubo. Tu Wilhelm uvádí jako velkou inspiraci pro činnost Pravěku. I proto jedna ze skladeb skupiny zazněla hned v úvodu tohoto dílu Špíny.

Spustit audio