Špína s koncertním fotografem Smrčákem: Hlavní je archivovat zážitky a tu správnou energii
Ve Špíně jsme se už věnovali kapelám i knížkám, ale tentokrát jsme poprvé zabrousili do oblasti koncertní fotografie. Do studia jsme pozvali Stanislava „Smrčáka“ Smrčku, který už dvě dekády s objektivem v ruce zachycuje dění na českých hardcore-punkových koncertech. Nedávno vydal svou druhou fotoknihu se záběry z posledních pěti let.
„K focení mě inspirovala avantgarda,“ prozrazuje Smrčák, ale na otázku, jak se styl Jindřicha Štýrského může promítnout do momentek z koncertů, se jen směje a odpovídá, že nijak. Umělecké ambice prý sám nemá. Smrčák se přiznává, že s focením začal v polovině 90. let hlavně kvůli tomu, aby si zachoval vzpomínky z akcí, které ho bavily. Stejnou motivaci má i teď po dvaceti letech. Jeho hlavním cílem je zachytit energii, která z koncertu dělá ten správný vnitřní zážitek. Na koncerty ostatně pořád chodí hlavně za hudbou, ne jen za focením.
Smrčák zpočátku své fotografie hromadil doma, ale postupně je začal zveřejňovat ve fanzinech nebo na hardcore-punkových webech. V roce 2013 se odhodlal k vydání první vlastní fotoknihy. V té můžete najít fotky z dlouhého období let 1998–2013. Letos připravil druhou knihu se záběry z posledních pěti let, která oproti té předchozí sází spíš na větší a kvalitněji vytištěné snímky. Smrčák obě publikace vydal vlastním nákladem a v poměrně malém počtu kusů. Jak říká, stejně jako pro kapelu je i pro fotografa tím nejhorším zjištěním, když po letech najdete pod postelí spoustu neprodaných věcí.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka