Špinavé komiksy ze severu. Ilustrátorská scéna se sjela do ústeckého Hraničáře

23. listopad 2018
Ilustrátorská scéna se sjela do ústeckého Hraničáře na Festival ilustrace a komiksu

„V Praze jsou všichni čistý, skicáky maj hotový, že to můžeš rovnou tisknout jako plakáty. V Ústí je všechno větší bordel,“ zamýšlí se Kuba Hrdlička na vernisáži metalových plakátů. Výstava autorské dvojice Děda Myšinka byla jedním z vrcholů Festivalu ilustrace a komiksu. FIK pořádá parta spojená s místní Fakultou umění a designu a Veřejným sálem a Galerií Hraničář. FIK už třetí rok dokazuje, že ilustrátorská scéna žije i mimo velká centra.     

Plakáty pro promotérské sdružení Kreas visí na zdech bývalého sekáče. Zanedbaný prostor zaplnilo několik desítek lidí, kteří se o chvíli později přesouvají k jiné opuštěné výloze, kde začíná výstava Davida Dolenského. Sobotní večer vrcholí v restauraci Hamburg na autorském čtení spisovatele a amatérského ilustrátora Eduarda Štěpaře, který měl u svých fanoušků takový úspěch, že si jeho kresby nechali hned druhý den vytetovat. Překračování hranic mezi jednotlivými uměními i scénami je jeden z dramaturgických cílů, který se FIK snaží naplňovat.

Organizátorský tým FIKu Adéla Bierbaumer, Magdalena Gurská, Martina Johnová a Lukáš Pokorný

„V Ústí žádný festival současného umění, který by byl zaměřený hlavně na mladou generaci, nebyl, takže jsme před čtyřmi lety založili festival Kruh,“ vypráví jedna z organizátorek FIKu Martina Johnová. „Pak lidi z Kruhu odešli a objevila se nová parta, se kterou jsme založili FIK. Na fakultě se totiž sešla silná skupina výrazných ilustrátorských a komiksových osobností, takže jsme se o tu energii chtěli podělit.“ Do Ústí zve organizátorský tým umělkyně a umělce, kteří jsou jim svým přístupem k tvorbě blízcí. „Zajímají nás tvůrci, kteří tvoří často na pomezí volného umění a ilustrace. Zároveň nechceme být až příliš umělečtí, snažíme se myslet i na běžného čtenáře,“ doplňuje jeden z dramaturgů Lukáš Pokorný.

Na FIKu se tak představil třeba Matyáš Namai, který se věnuje mainstreamovému komiksu a tvoří například pro časopis ABC. Alternativnější polohu komiksu a ilustrace zastoupila ilustrátorka Lucie Lučanská s autorským čtením komiksu Hocus Pocus nebo nakladatelství Trystero, které na český trh uvádí komiksy Daniela Clowese nebo Charlese Burnse.

Má ještě dnes význam řešit rozdíly mezi regionálními školami a velkými institucemi v Praze nebo Brně? V Ústí se skoro všichni shodli, že ne. „Já jsem tu studoval a teď žiju v Praze a myslím, že to asi nemá cenu řešit. Naopak se mi líbí, že se to tady pěkně propojuje,“ prohlásil za zvuku metalu Vojtěch Jasanský, druhá polovina dua Děda Myšinka.     

„Mně se líbí, že tu není žádnej stres, všechno je tak nějak víc v klidu.“ Jaké bylo téma třetího ročníku FIKu a co všechno jste mohli v Ústí vidět? Poslechněte si reportáž, jak to vypadá na Festivalu ilustrace a komiksu v Ústí.