Spojené státy rozhodly o porážce 45 tisíc divokých koní. Mají uvolnit místo pro dobytek

14. listopad 2016
03743575.png

Zní to jako špatný vtip, ale Spojené státy vynesly krutý verdikt nad 45 tisíci divokých koní, kteří by měli být utraceni. Zatímco pro Evropana divoký kůň symbolizuje takřka snový výjev a nespoutanost přírody v ryzí podobě, pro americké úřady se jedná o přemnožená zvířata, jejichž náklady na stravu přerůstají dosavadní mantinely. Za rok 2015 šlo o částku okolo 29 milionů dolarů. Stáda divokých koní by proto teď měla pozemky, kde se pohybují, uvolnit stádům krav, které představují rentabilnější záležitost. „Národní agentury, které mají tato rozhodnutí na starosti, nechaly zajít situaci příliš daleko. Dvacet let ignorovaly určité faktory,“ zní kritika ze strany Humane Society of the United States (HSUS). Podle nich Bureau of Land Management chyboval například v tom, že divoké koně vyhnal z jejich přirozených teritorií, kde začarovaný kruh zřejmě začíná. Dnes se divocí koně tísní v menších rezervacích, než by si tato ušlechtilá zvířata zasloužila. Dále se podcenil systém antikoncepce, který by zabránil přemnožení koní ve volné přírodě. Podle organizace Defence of Animals je počet divokých koní ve volné přírodě nízký. „Populace divokých koní ve volné přírodě je ohrožená a plán na porážku takového množství koní se rovná genocidě,“ uzavírají ochránci zvířat smutně ve své zprávě. Čtěte taky Kočka pouštní spatřena ve volné přírodě, Vědci identifikovali zvířecí a rostlinné druhy, které varují před kolapsem ekosystémů.Aktualizace: Národní výbor schválil pouze doporučení pro Úřad pro správu pozemků (Wild and Free-Roaming Horses and Burros Act), kterým se zmíněný ovšem nemusí řídit. Úřad se vyjádřil, že rozhodně nebude zdravá zvířata utrácet.

Autor:Karolína Tomašková
  • Kristen Stewart: Obtěžování zažíváme běžně. Ty, které pracují v zákulisí, jsou na tom ale ještě hůř

    18. říjen 2017
    Kristen Stewart

    Kristen Stewart pronesla na letošním udílení cen Elle Women in Hollywood projev o sexuálním obtěžování žen pracujících v tzv. „below-the-line“ profesích. Below-the-line (pod čarou) je termín, který se ve filmovém průmyslu používá pro méně prestižní profese podílející se na natáčení.

    Jsou to obvykle všechny profese mimo scenáristu, režiséra, producenta a herců, kteří jsou „above-the-line“ (nad čarou). Pod čáru tedy patří kameramani, kostyméři, maskéři, střihači nebo i klapky, řidiči a různí asistenti. Stewart naznačila, že prakticky na všech úrovních těchto profesí je sexuální obtěžování žen takřka na denním pořádku. „Ty holky mají tak svázané ruce, jak jen můžou, protože se bojí, jestli dostanou další práci – je to stejné jako s herečkami,“ řekla. Naráží tím na celkový styl práce panující ve filmovém průmyslu. Zdejší pracovníci jsou finančně závislí na jednotlivých pracovních zakázkách spojených s natáčením konkrétního filmu. Filmoví profesionálové musejí udržovat dobré neformální vztahy s ostatními členy štábu, protože na tom závisí jejich kariérní postup, ale i to, zda vůbec budou osloveni, aby se účastnili dalšího projektu.
    Stewart byla jednou z mluvčích na Elle Women in Hollywood, každoroční akci časopisu Elle, která oceňuje významné počiny žen pracujících v Hollywoodu. Téma sexuálního obtěžování v souvislosti se skandálem producenta Harveyho Weinsteina tu otevřely také Reese Witherspoon nebo Jennifer Lawrence. Projev Stewart je ale zásadní v tom, že se nesoustředí na slavné herecké celebrity, ale upozorňuje na to, že podobné problémy se dějí i na nižších patrech celého filmového průmyslu lidem, pro které je mnohem riskantnější se proti nim jakkoli bránit.

  • Finský architekt navrhl ekologický mikrodomek, vejde se na plochu o velikosti parkovacího místa

    18. říjen 2017
    Finský architekt navrhl ekologický mikro domek, vejde se na plochu o velikosti parkovacího místa

    Třípatrový domek, který nemá pevné základy a vejde se na plochu o velikosti parkovacího místa, vyrostl v centru Helsinek.

    Navrhl ho finský architekt Marco Casagrande a na pěší zónu ho umístil jako součást tamního Design Weeku. Mobilní domek s obytnou plochou necelých 40 metrů čtverečních je možné postavit za jeden den. Místo pevných základů má na spodku pískové závaží a tvoří ho tři na sebe postavené kvádry. Podle návrhu by mělo jedno patro sloužit pro práci, další na spaní a třetí jako jakýsi skleník se spoustou světla. Zároveň je ale možné uzpůsobit apartmán podle vlastních přání a potřeb – může v něm být také třeba kuchyň. Dům je soběstačný, využívá solární energii a je v něm instalovaná kompostovací toaleta. Naopak tekoucí voda do něj zavedená není. Autoři návrhu totiž počítají s tím, že by se lidé sprchovali, saunovali nebo si prali prádlo mimo dům. 
    Podle architekta Casagrandeho je navržený byt vhodný třeba pro moderní městské nomády. Nabízí soukromí, bezpečí a pohodlí. Vše ostatní si lidé prý mají obstarat v jeho okolí. Jak píše server ArchDaily, dům je dostatečně zaizolovaný, a tak v něm lze bez obav bydlet i v zimě. 
    Podle serveru Inhabitat autoři stavby počítají s tím, že by takových domků mohlo ve městech vzniknout spoustu, aniž by zabíraly mnoho prostoru.

  • FKA twigs vytiskla první číslo svého zinu AVANTgarden na Instagramu

    18. říjen 2017
    FKA twigs

    Britská zpěvačka, tanečnice a umělkyně FKA twigs zveřejnila první číslo svého zinu AVANTgarden.

    Publikace nese podtitul ROOTS. SHOCK. BEAUTY. a nevychází na papíře ani si ji nestáhnete do čtečky, listovat jí můžete jedině na Instagramu. Jde o několikastránkovou slide-show. Hvězda současného alternativního R&B FKA twigs si k projektu přizvala několik bývalých spolupracovníků a přátel z oblasti módy a vizuálního umění. Sama svůj zin popisuje jako „způsob, jak se vyjádřit bez jakýchkoliv pravidel a stanov, jenom s vlastní imaginací, péčí a zájmem“. Název AVANTgarden je příznačný, protože zpěvačka je známá kromě hudby také pro extravagantní a avantgardní vizuální složku její tvorby.
    Minulý rok zveřejnila FKA twigs snímek Soundtrack 7, který popisovala jako abstraktní autobiografický dokument, natáčela jej během týdenního pobytu na manchesterském bienále v roce 2015. Její poslední EP M3LL155X pochází ze stejného roku, vyšlo jako vizuální nahrávka.

  • Nizozemské městečko má první most vytvořený na 3D tiskárně, sloužit má hlavně cyklistům

    18. říjen 2017
    Cyklistika - kolo - cyklo

    Cyklisté můžou ve městě Gemert přejet přes první most vytvořený metodou 3D tisku. Je dlouhý asi osm metrů a tvoří ho zhruba 800 vrstev betonu. Vede přes vodní příkop a má primárně sloužit právě pěším nebo lidem s jízdními koly. „Most není příliš velký, ale je vytvořený tiskárnou, tím je unikátní,“ popsal nizozemskému vysílateli NOS Theo Salet z Eindhoven University of Technology.

    Podle něj trvala stavba, respektive tisk mostu asi tři měsíce. „Jednou z výhod toho, že se most vytiskne, je to, že je potřeba mnohem méně betonu na rozdíl od běžné stavby, kdy se materiál lije do formy. Tiskárna totiž nanáší beton jen tam, kde je to skutečně potřeba,“ uvádí informace od stavitelů server The Guardian. Zatížení mostu prověřovala společnost BAM Infra, která potvrdila, že by měl bezpečně udržet až dvě tuny. Podle ředitele společnosti Marinuse Schimmela je tento typ stavby výhodný v tom, že vyžaduje použití méně omezených zdrojů a po jeho výstavbě zůstává významně méně odpadu. Nizozemsko je jednou z průkopnických zemí v 3D technologiích tisku, společně s Čínou a Spojenými státy americkými. Nizozemský architekt Janjaap Ruijsenaars loni odhalil unikátní 3D tiskárnu, díky které by mohla vzniknout „nekonečná“ budova. 
    Nizozemský start-up MW3D zase začal vytvářet na 3D tiskárně most z nerezové oceli. Třetina už je hotová, kompletní by měl být příští rok v březnu. V létě v červnu by měl most začít spojovat dva břehy kanálu v Amsterdamu.

  • Netflix, watch your back! Nicolas Winding Refn rozjíždí streamovací platformu

    18. říjen 2017
    03799024.jpeg

    Nástup streamovacích impérií má zajímavý vedlejší účinek – roste nabídka tzv. kurátorovaných kolekcí filmů. Uživatel takto zaměřených VOD služeb nedostane přístup ke zdánlivě nekonečnému katalogu, ale pouze k úzké selekci kvalitních, pozapomenutých a obtížně dostupných filmů.

    Inspirován a technologicky podporován „online cinematékou“ MUBI přichází se svým vlastním produktem i advokát pokleslých žánrů a vášnivý cinefil Nicolas Winding Refn. Dánovu tvorbu i vkus definuje slovo „ekletický“. Svým fanouškům teď dá jedinečnou šanci sdílet jeho filmovou vášeň. Web ByNRW.com nabídne pravidelně se obměňující selekci snímků vybraných autorem a jeho „kulturními partnery“. Uživatelé tak získají přístup k pozoruhodným tematickým blokům. Jedním z nich bude například sekce Regional Renegades: Exploitation Gems From The Southern U.S. s málo známými americkými filmy z 60. let, kterou zaštítí redaktor prestižního webu Little White Lies Jimmy McDonough. V nabídce se objeví i restaurované a znovu objevené klasiky nezávislé kinematografie. Dodejme, že Winding Refn službu zpřístupní zdarma. Zapadlé filmové poklady budeme moci objevovat už od ledna 2018!

  • Radnice britských měst kupují bezdomovcům jednosměrné jízdenky, aby je dostaly pryč

    18. říjen 2017
    Bezdomovci – lidé bez domova – bez domova

    Vyčistit své území od lidí bez domova se pokouší Manchester, Bristol, Exeter a řada dalších anglických měst, píše BBC.

    Oficiálně má tato strategie pomoct bezdomovcům s návratem k rodinám. Například radnice v Bournemouthu uvedla, že za tři a půl roku takto pomohla 144 lidem. Někteří z nich ale tvrdí, že dostali lístek na vlak do měst, ve kterých nemají žádné kontakty. Gareth Glendall-Pickton prohlásil, že mu byla nabídnuta jízdenka do Manchesteru, kde nikdy nebyl a nikoho tam nezná. „Cítil jsem se opravdu špatně, žiju tady celý život… je to zraňující,“ řekl BBC. „Myslím, že chtějí dostat bezdomovce pryč z města, protože jsou to první, co lidi vidí, když přijedou do Bournemothu,“ pokračuje. Radnice oponuje, že lístky nabízí jen těm, kteří ve městě nemají kontakty a v jejichž případě může být dokázáno, že se bezpečně navrátí do míst, odkud pochází. Vedoucí charitativní organizace Homeless Link Rick Henderson považuje projekt za znepokojující. „Pouhé přemístění bez následné podpory nic neřeší, dokonce může situaci lidí zhoršit, protože je vystaví ještě větší izolaci a riziku zhoršení psychického i fyzického stavu.“ Dlouhodobé kritice nejen v Británii čelí podobná praxe vytlačování bezdomovců z veřejného prostoru, kdy se na lavičky a podobná místa instalují bodce a jiné nástrahy. 

  • Podle Fox News Radiohead „jen kvílí a kňourají a jejich fanoušci jsou vyhublí a smutní podivíni“

    17. říjen 2017
    00978971.jpeg

    Moderátorka a jedna z tváří americké televize Fox News coby pravidelný host v night show Grega Gutfelda přispěla do diskuze o tom, zda si Radiohead zaslouží být v Rokenrolové síni slávy.

    A to výrokem: „Myslím, že Radiohead se tam určitě dostanou a taky by se tam měli dostat. Mně se nelíbí, ale všem mým klukům ano, všichni mají společné tři stejné věci: podivnost, vyhublost, smutek. Vždycky poslouchají Radiohead. Musela jsem léta předstírat, že i mně se líbí Radiohead, abych je dostala, a to i přesto, že jejich hudba je jen kňourání a kvílení.“ Zatímco jiní účastnící show nad komentářem Katherine Timpf kroutili hlavou, showman Gutfeld zareagoval pohotově a své kolegyni doporučil randit s kluky, kterým se líbí muzikály.

    Autor:Karolína Tomašková
  • Praha motivuje černé pasažéry. S ročním kupónem zaplatí „jen“ poloviční pokutu

    17. říjen 2017
    03746846.jpeg

    Pražští radní dnes schválili změnu, která černému pasažérovi ukládá po 23. říjnu zaplatit pouze poloviční pokutu, tedy 400 Kč. Podmínkou ale je, že si chycený černý pasažér musí zakoupit roční kupón na městskou dopravu za 3 650 Kč, a to do 15 dnů od udělení pokuty.

    Informuje o tom neziskový web o životním prostředí, přírodě a ekologii Ekolist.cz. Magistrát si od nového kroku slibuje, že se z načapaných černých pasažérů stanou majitelé roční předplacené jízdenky. „Snížili jsme cenu ročního kuponu pro dospělého na 3 650 korun, cestování veřejnou dopravou po Praze je tak levnější než například v Liberci, Brně nebo Ostravě,“ říká náměstek primátorky a pražský radní Petr Dolínek. „Chceme ukázat těm, kteří jezdí načerno, že nestojí za to, neustále v tramvaji nebo metru sledovat, jestli nepřistoupil revizor, a zbytečně se stresovat. Lepší je koupit si roční jízdenku a mít klid,“ dodává Dolínek. Město sází na to, že i černí pasažéři dojdou k přesvědčení, že nemá cenu riskovat střet s revizorem za průměrnou částku 10 korun na den, na kterou nově v přepočtu lístek vyjde. „Naším cílem je aspoň části černých pasažérů ukázat, že roční jízdenka je v Praze opravdu nejvýhodnější způsob, jak cestovat po městě. Neomezené cestování po celé Praze vás vyjde na 10 korun za den, to je prostě fér cena,“ vysvětluje Dolínek. Další novinkou a vstřícným gestem by od dopravních podniků mohlo být opatření, které by umožnilo lidem roční kupóny splácet buďto na čtyřikrát, anebo poměrnou částkou každý měsíc. „Chci prověřit, zda bychom mohli nabídnout roční kupon za 3 650 korun na splátky, abychom na něj umožnili dosáhnout i sociálně slabším. V nejbližších týdnech to budeme řešit a diskutovat možnosti čtyř nebo dvanácti splátek,“ uzavírá Dolínek.

    Autor:Karolína Tomašková
  • Bauhaus Reviewed. Poslechněte si vzácné rozhovory s Miesem van der Rohe nebo Walterem Gropiem

    17. říjen 2017
    03610566.jpeg

    Na Spotify nyní najdeme nahrávky rozhovorů s architekty a teoretiky Bauhausu, píše server Open Culture. 

    „Vyprávění se ujímá hlavně Walter Gropius, vášnivý obhájce tohoto pozoruhodného experimentu ve vzdělávání. Album má čistou a informativní příběhovou strukturu. Po poslechu chápete vývoj celého hnutí, a to jak filozoficky, tak prakticky,“ popisuje desku Stephen Eddins z All Music Guide. Na albu si tak můžete poslechnout například autora vily Tugendhat Ludwiga Miese van der Rohe, jak rozmlouvá o architektuře jako o jazyku. Škola Bauhaus, která vznikla v roce 1919, se řadí mezi nejvýznamnější avantgardní školy umění, designu a architektury. V roce 1933 byla tou dobou už berlínská instituce rozpuštěna nacisty. Nejvíce je Bauhaus spojován s architekturou, industriálním nebo grafickým designem a zaměřením na řemeslo.