Spotify chtělo mazáním kontroverzních hudebníků uklidnit spory. Nakonec ale všechny jen naštvalo

18. květen 2018
03020054.jpeg

Streamovací služba Spotify v půlce května oznámila, že odstraní ze svých playlistů zpěváka R. Kellyho a rappera XXXTentaciona. Zahájilo tak používání nových pravidel provozu služby. Jak mají fungovat? A je opravdu Spotify za co chválit?

Důvodem pro smazání jak R. Kellyho, tak XXXTentaciona z playlistů jsou v obou případech nepříjemné kontroverze. U R. Kellyho jde o kauzu sahající dvě a půl dekády do minulosti byl obviněn z natočení videa, ve kterém měl pomočit nezletilou fanynku, z toho, že vede kult, pod jehož záštitou zneužívá nezletilé, a mnoha dalších šíleností. Do popředí se obvinění znovu dostala kvůli pozornosti hnutí Time’s Up. XXXTentacion měl zase mimo jiné opakovaně mlátit svoji těhotnou přítelkyni.

Spotify chce novými pravidly regulovat nenávistný obsah. „Pokud se nějaký hudebník dopustí něčeho obzvláště škodlivého nebo nenávistného, může to ovlivnit, jak s ním budeme do budoucna spolupracovat či propagovat jeho hudbu,“ stojí v prohlášení Spotify. Bez velkého humbuku okolo nových pravidel odstranily ze svých playlistů R. Kellyho i služby Apple Music a Pandora.

MeToo je pod palbou (sebe)kritiky. Zvládne se po Ansarim, Atwood a dalších obrodit?

Master of MeToo

„Asi jsem špatná feministka,“ píše spisovatelka Margaret Atwood pro kanadský deník The Globe and Mail, kde se ostře staví mimo jiné proti směřování decentralizované kampaně MeToo. Atwood se v posledním roce těší větší pozornosti díky úspěšné seriálové adaptaci jejího dystopického románu Příběh služebnice. Není tak nejpravděpodobnější kritičkou hnutí MeToo, které v posledních měsících pohlcuje (nejen) americký showbusiness.

Ani v jednom z případů nejde o kompletní odstranění hudby zmíněných muzikantů z celé služby – zmizí pouze z kurátorovaných playlistů, které samotné služby spravují. Ani tak ale nejde o nic marginálního. Podle čísel magazínu Billboard playlisty Spofity generují mezi 20 až 30 procenty všech poslechů na službě. U nově vydané hudby jde až o půlku všech poslechů. Počty poslechů se pochopitelně promítají do výplatní pásky, kterou hudebníci od Spotify dostanou. Playlisty jako RapCaviar sleduje téměř 10 milionů uživatelů a mají ohromný vliv na úspěch jednotlivých tracků.

Zatímco ze strany příznivců #MeToo sklidilo Spotify chválu, ostré reakce se služba pochopitelně dočkala od zastánců obou muzikantů. Podle zástupců R. Kellyho jedná Spotify na základě „falešných a neprokázaných“ obvinění. „Nemám žádný komentář, pouze otázku. Odstraní Spotify ze svých playlistů všechny hudebníky, které uvádím níže?“ vyjádřila se Aishah White, která zastupuje XXXTentaciona. Připojila seznam z různých přečinů obviněných hudebníků, od Michaela Jacksona přes Real Estate a Davida Bowieho až po Sida Viciouse.

White rozhodně má pravdu v tom, že přístup Spotify vyvolává mnoho otázek. Pomyslný seznam hudebníků, kteří byli během svého života obviněni z podobných i horších věcí než R. Kelly a XXXTentacion, nebere konce. Jak přesně určí Spotify, koho propagovat a koho už ne? Přestane Spotify propagovat hudbu Johna Lennona? Co Chris Brown, který se u soudu přiznal k napadení Rihanny? Bude Spotify bojkotovat Kanye Westa, protože se zastává Trumpa? Smaže Spotify hudbu norské blackmetalové legendy Burzuma, který zabil svého spoluhráče a zapálil několik kostelů? Něco podobného už udělala služba vloni, kdy se rozhodla vymazat několik neonacistických kapel. Tehdy Spotify nemazalo jen z playlistů, hudba těchto kapel ze streamovací služby zmizela zcela.

„Hlavním důvodem, proč má Spotify takovou moc, je, že je hned dvěma věcmi zároveň. Je současně distribučním i promotérským kanálem. To se v historii hudební distribuce nikdy nestalo,“ říká Craig Mark z Townsquare Media. „Nejsme schopni se ani rozhodnout, co by měl Facebook dělat s fake news. Jak můžeme očekávat, že se smysluplně shodneme na sociálních výhodách a nevýhodách cenzury digitální hudby?“ ptá se Aram Sinnreich ve svém komentáři pro Daily Beast.

Podle výběru R. Kellyho a XXXTentaciona to totiž vypadá, že Spotify reaguje pouze na aktuální publicitu. Znamená to, že obvinění, která si nevyslouží tolik mediálního pokrytí, proplují bez zásahu Spotify? Nejspíš chtělo uspokojit všechny podle vzoru „vlk se nažral a koza zůstala celá“, nakonec se ale rozčilují všichni. Hudebníky děsí nejasně definovaná cenzura, zastánce MeToo polovičatý zákrok proti dvěma náhodným muzikantům, vybraným na základě momentálního naladění veřejnosti.

Poslechněte si také zvukovou podobu příspěvku, ve které redaktoři Matěj Schneider a Jiří Špičák přemítají například o tom, jak by Spotify reagovalo, kdyby se provinil jeden člen kapely proti jinému z téhož uskupení.

Spustit audio
  • Hudba
  • Publicistika