Spotify konečně kapitulovalo a není to špatně

10. prosinec 2015

Loni touto dobou otřásal světem hudebního streamování konflikt mezi Spotify a zpěvačkou Taylor Swift. Té vadil rozdíl mezi poplatky, které dostane za streamování platícím uživatelem služby, a několikanásobně nižším poplatkem za přehrání uživatelem, jehož poslech platí reklama. Požadovala po Spotify, aby její album bylo přístupné jenom těm platícím. To se nestalo a Swift své nové album, kterého se už během prvního týdne prodalo přes milion kusů, ze Spotify stáhla úplně, stejně jako své starší desky.

Rok 2015 byl zatím nejdivočejší, jaký hudební streamování zažilo. Avšak žádné konkurenční službě se nepodařilo Spotify překonat. Na sklonku roku se tak zdálo, že nás letos už čeká jen ticho před bouří, dokud se o to, co se nepovedlo ani Tidalu, ani Apple Music, nepokusí YouTube. Pak ale přišli Adele a Coldplay. Adele se rozhodla své nové album 25 na Spotify také neumístit – s výjimkou singlu Hello, asi proto, aby si Spotify díky více než 230 milionům této skladby uvědomilo, o co přichází. Coldplay údajně jednali o tom, že jejich nové album bude v úvodních týdnech přístupné pouze platícím uživatelům a až následně si ho poslechnou ti ostatní (což je praxe, které se říká windowing). Z dohody však sešlo, když kapela nebyla schopná zaručit, že se právě v těchto úvodních týdnech deska neobjeví zdarma jinde na internetu.

Čtěte také: YouTube Red je chytrý tah, který zastírá strach Googlu z hudby

Spotify se jakýmkoliv snahám o rozdíl mezi katalogem na neplacené a placené verzi své služby bouřlivě bránilo od svých počátků. Ředitel společnosti Daniel Ek vždy zdůrazňoval důležitost neplacené verze Spotify. Jeho společnost podle něj totiž soupeří s pirátstvím, a proto musí nabízet verzi zdarma. Neplatící uživatele může pak snadno drobnými výhodami přesvědčit, aby vytáhli peněženky. Hudebníci a vydavatelství přitom po Spotify povětšinou nechtějí zrušení bezplatné verze, ale právě jen zavedení další drobné výhody u té placené – exkluzivního obsahu dříve pro platící uživatele.

03276632.png

Jak se ukazuje, Spotify je snad konečně ochotné svůj rezolutní postoj přehodnotit. Už podle prohlášení mluvčího společnosti je ale evidentní, že se Spotify snaží vytvořit iluzi, že z její strany nejde o žádný ústupek: „Stoprocentně stojíme za svým dosavadním modelem, jelikož věříme, že pro uživatele bezplatný, reklamou zaplacený poslech v kombinaci s robustní placenou verzí je nejlepším způsobem, jak dostat hudbu k fanouškům, vytvářet hodnotu pro hudebníky a autory a přinést pokrok v tomto průmyslu.“

Jak lépe nalákat neplatící uživatele než nabídnout těm platícím něco navíc? Jak ilustruje neuzavřená smlouva Spotify s Coldplay, nepůjde to bez toho, aby se něco stalo se středobodem hudby zdarma (tedy zaplacené reklamou) na internetu – s YouTube. Ten ale díky YouTube Red (respektive podslužbě YouTube Music) kráčí vstříc právě prémiovému obsahu. Jakkoliv tak zatím zůstalo spíše u opatrných slov, názor začíná konečně pozvolna měnit i Spotify. V roce 2016 tak bude platit za hudbu zase o něco normálnější. Všechny zašmodrchané problémy hudebního průmyslu to rozhodně nevyřeší, ale těžko v tom lze spatřovat něco špatného.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.