Sun Kil Moon natočil Jobovu zvěst ze současné Ameriky

26. únor 2014

Největším nepřítelem ohijské rodiny Marka Kozeleka jsou plechovky od sprejů. V uplynulých letech zabily jeho sestřenici z druhého kolene Carissu, která od svých patnácti let vychovávala dvě děti a zemřela v okamžiku, kdy omylem zapálila kopec odpadků s ukrytou aerosolovou plechovkou. Navlas stejným způsobem odešel ze světa i Kozelekův strýc, řidič kamionů a milovník grilovaných kuřat. Výbuch spreje zažehl požár, který mu způsobil smrtelné popáleniny třetího stupně. Píseň Truck Driver z aktuální Kozelekovy desky Benji končí obrazem samotného Kozeleka, který hraje dětem na kytaru na strýcově pohřbu – všechny se kolem něj sesadí a poslouchají stejně napjatě jako člověk, který musí vztahy v jeho rodině teprve odkrývat.

Album Benji, které Kozelek pojmenoval po romantickém filmu o osamělém psovi z roku 1974, je v prvním plánu introspektivním průzorem do života jeho rozvětvené rodiny. Nad detailními popisy rodinných kostlivců ve skříni se ale vznáší větší téma – smrt. Ve většině z jedenácti skladeb desky někdo zemře, pokaždé ale smrt přistupuje z jiné strany. Zmíněná dvojice písní Carissa a Truck Driver osciluje mezi tragikomičností a frustrací z nepochopitelně hloupé smrti, v intimním vyznání I Can’t Live Without My Mother’s Love zase smrt působí jako emocionální vakuum, které Kozelek nemůže přijmout.

Kozelek, podle kterého je Benji deska tak opravdová jako automobilová nehoda, prý už od dětství vnímal neustálou přítomnost smrti a je to cítit z každého jeho verše. Když v neurotické modlitbě Pray For Newtown vypočítává oběti masových vrahů v amerických školách nebo na norském ostrově Utøya, je jasné, že se řídí radou svého otce. Ten mu od dětství vštěpoval, že má všechny lidi na světě milovat stejně. Kozelek to dělá, odměnou za jeho víru v člověka je mu ale neustálé vědomí konečnosti.

03069497.jpeg

Deska Benji spíš než aktuální folkovou nahrávku připomíná velký americký román – její velikost přitom nespočívá ve snaze postihnout morální zákonitosti společnosti, ale spíš v Kozelekově schopnosti postupovat hierarchicky. Výčet jeho bývalých přítelkyň v písni Dogs můžeme číst jako příběh o vnitřním vývoji každého člověka, desetiminutovou skladbu I Watched The Film The Song Remains The Same zase jako detailní zprávu o proměnlivosti a stálosti vzpomínek. Kozelek nemá na albu Benji problém vtělit se do svého otce, strýce, vzdáleného příbuzného nebo mrtvého dítěte po atentátech v Norsku. Aby ale jeho empatické písničkářství mohl člověk vnímat, musí se umět vtělit do Kozeleka.

Hodnocení: 90 %
Sun Kil Moon – Benji (Caldo Verde, 2014) 61:56

autor: Jiří Špičák
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka