Svázat si pas, sníst chilli, škrtit sám sebe do bezvědomí. Online výzvy hledají slabé stránky dětí
„Věk uživatelů sociálních sítí se stále posouvá. Účty, které by měly být dostupné od třinácti let, mají založené děti, kterým je sedm nebo šest,“ upozorňuje psycholožka Šárka Kučerová, která se specializuje na duševní zdraví teenagerů. „Obsah sociálních sítí a jeho algoritmy jsou ale často příliš i pro třináctileté děti. Nemají ještě vyvinuté mechanismy, jak se se sdělením poprat, jak ho zpracovat.“
„Sociální sítě mají skrytou schopnost mířit na slabé stránky. A ty má každé dítě někde trochu jinde. Pak může přijít nějaká rada nebo výzva, která vypadá úplně nevinně, ale zrovna naše dítě se na ni upne, protože rezonuje s něčím, co má zaseto někde hluboko v sobě,“ vysvětluje v podcastu Houpačky psycholožka, která zaštiťuje Projekt sebedůvěry Dove.
Upozorňuje taky, že mezi výzvami a radami na sociálních sítích se objevují i takové, které jsou zdraví nebo životu nebezpečné. „Obrousit si zuby, aby byly rovné, svázat si provázkem pas, aby byl štíhlý, nejíst. Sníst lžičku skořice, chilli, škrtit sám sebe, dokud neomdlím,“ vyjmenovává Kučerová rady a výzvy, se kterými se ve své praxi setkává.
„Naší reakcí ale nemusí být hned to soudit a hodnotit, protože to srdce dítěte zavře. Můžeme se prostě jen zajímat, jak se dítě u sledování takového obsahu cítí,“ nabízí cestu.
„Mluvte o sobě, nebojte se říct, že máte strach nebo že tuhle situaci z dospívání znáte taky.“ Poslechněte si Houpačky s psycholožkou Šárkou Kučerovou.
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.