Tahle říše zanikne. Jurský svět je otravná fosilie hollywoodské lenosti

25. červen 2018

Před třemi lety Colin Trevorrow nastartoval novou jurskou trilogii filmem Jurský svět, který byl snaživou a poměrně zdařilou poklonou nedostižnému Spielbergově originálu. Prostřední díl sice dostal do rukou milovník ponurých kulis Juan Antonio Bayona, nicméně jediné skutečné zatmění se přihodilo scenáristům.

Hollywood je jako obří dinosaurus, který požírá svůj ocas. Záleží, jak moc kritičtí k němu jste, abyste se téhle myšlence dokázali ubránit při sledování většiny jeho současných produktů. Během návštěvy dalšího Jurského světa každopádně není žádná porce entuziasmu dost velká na to, aby člověka ochránila před skepsí a vykloubenou čelistí z neustálého zívání. Zánik říše by mohl sloužit jako obludný případ genetické mutace těch nejotravnějších prvků, které produkuje současná epidemie popkulturních recyklací.

Jurský svět vrací pravěkým monstrům zuby

03408554.png

Celkem zřetelně si pamatuju, jak na mě zapůsobil Jurský park v době své premiéry. Byl to nekonečný dětský úžas. Zprvu daný především ohromujícím realismem pravěkých tvorů, kterým studio ILM vdechlo digitální život, posléze to bylo především vytržení z neuvěřitelně precizního způsobu, jakým Steven Spielberg svou atrakci zkonstruoval.

Předchozí film se přiznaně stavěl do role díla rozvíjejícího a přifukujícího elementy nestárnoucí Spielbergovy klasiky Jurský park z roku 1993, která převedla velkofilm do doby digitální. Jurskému světu přitom nechyběla svěží sebeironie, v níž se nezapřel producentský rukopis samotného sira Stevena. Prostřední díl trilogie působí oproti tomu jako nahodilá změť různobarevných drátů, které se někdo snaží ledabyle spojit do fungujícího okruhu. Vrací se hrdinské duo z předešlého filmu – švihácký biolog Owen a teď už exmanažerka Jurského světa Claire –, vrací se motiv genetických manipulací, vrací se zástupy pravěkých tvorů všech možných tvarů, velikostí a barev a na chvilku se vrací i Jeff Goldblum, aby celé téhle přerostlé slátanině dodal alespoň nějaký náznak smyslu.

Z filmu Jurský svět: Zánik říše

O co tu sakra jde?

Co se však rozhodně nevrací, je zábava pramenící z dovedně poskládané a jednoduše navržené jízdy parkem pravěkých monster. Scénář se tentokrát oprostil od čisté nostalgie a drží se linie zneužívání a přípustnosti genetických experimentů. Hrdinové se vydávají na kolabující ostrov Isla Nublar, aby zachránili poslední zbytky jurské fauny – pochopitelně jen proto, aby zjistili, že mecenáš výpravy není filantrop, ale pěkný grázl s postranními plány. Zánik říše je unikátním příkladem filmu, jehož motivace jsou od počátku strašlivě průhledné, ale na to, aby dostal příběh z bodu A do bodu B, volí ty nejsložitější a nejméně efektivní cesty. To samé platí o způsobu, jakým pracuje se samotnými dinosaury jako s předmětem fascinace i strachu. Usilovná snaha o podtržení téhle ambivalence vede (podobně jako všechny další snahy) k naprosto nicotným výsledkům – v chaotické skrumáži dialogů a monologů o etice se nakonec vytrácí oba pocity. Vítězí silná lhostejnost ke všemu a všem. 

Jurský svět je tak snímkem o partě nesnesitelně šablonovitých a prázdných postav, které, v přeneseném i doslovném slova smyslu, spojují nesmyslné dráty a provádějí transfúze v bezkrevném prostředí. Určité záchvěvy života do snímku vnáší režisér Juan Antonio Bayona, který dovede jako málokdo natáčet různé živelné katastrofy (viz jeho velkolepý kýč Nic nás nerozdělí). Jeho druhá libůstka, záliba v hororové estetice, už v tak dost slátaném filmu nicméně způsobuje další disharmonii. Nakonec tak největší sílu druhého Jurského světa představuje mimoděčná náklonnost k déčkovým titulům, v nichž lidožraví žraloci poletují v hurikánu a chobotnice měří několik stovek metrů. Bohužel cheesy humoru je ve filmu akutní nedostatek na to, aby vyvážil přemíru klišé a hluchých míst, kdy divák musí příliš dlouho čekat na to, až se stane to nejzjevnější.

Z filmu Jurský svět: Zánik říše

Neochota a neschopnost druhého Jurského světa oprostit se od recyklace známých dějových elementů (říkejme tomu pracovně syndrom Hvězdy smrti) jde opravdu výjimečně daleko. Sledovat tenhle film je zhruba stejně zábavné jako hrát poker s někým, kdo nedopatřením drží už tak mizerné karty naopak. Absentuje tu snad všechno, co může z blockbusteru při vší odvozenosti a průhlednosti dělat dobrou zábavu. Všechno, co z předchůdce dělalo alespoň solidní nostalgický lunapark. Jurský svět se snaží publikum přesvědčit, že naprosto mění pravidla hry. Ve skutečnosti je ale jenom zamlžil a pomotal.

Hodnocení: 40 %

Jurassic World: Fallen Kingdom (Jurský svět: Zánik říše)
J. A. Bayona, USA, Španělsko, 2018, 130 min.

autor: Vít Schmarc
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.