Takoví normální bloggeři

24. únor 2014

Blogger je někdo, kdo funguje jako internetový filtr zajímavostí pro nejrůznější odvětví a doplňuje roli médií. Někdy se o blozích hovoří také jako o hlídacím psovi hlídacího psa. První takoví kyberprostoroví pionýři se objevili v roce 1994 a blogosféra se za dvacet let hodně proměnila.

John Barger je známý pro svůj blog Robot Wisdom, kde publikoval eseje zabývající se literárním dílem Jamese Joyce nebo umělou inteligencí. Použil termín „web log“ v roce 1997. Zkratka „blog“ se začala používat zhruba od roku 1999, kdy Peter Merholz rozdělil frázi na „we blog“ – my blogujeme. První pionýři blogosféry se ale objevili už o něco dřív.

Justin Hall ze San Franciska začínal se svými webovkami Justin Hall´s links from Underground v lednu 1994. Bylo mu 19 let, studoval a postupně s pár spiklenci budoval vlastní alternativní realitu. „Byl jsem fascinovaný sexem, psychedelickými drogami a rychlou hudbou s anarchistickými texty,“ vzpomíná Hall v rozhovoru pro britský Guardian. A dodává: „Blogování bylo skoro, jako byste si založili vlastní časopis. Začal jsem psát na web, protože jsem mohl. Protože to vypadalo jednoduše.“

Meg Hourihan žije a podniká na webu už téměř dvacet let. Spoluzaložila publikační platformu Blogger.com, kterou od roku 2003 vlastní Google. Blogovat začala v sedmadvaceti, protože se podle svých slov cítila sama, a úplně tomu propadla. „Web už není ta malá vesnička, kde jsem vyrůstala, teď je to megalopolis,“ hodnotí vývoj pro Guardian. Dnes jen lituje, že svůj blog už neaktualizuje tak často. Přesunula se na Twitter a Instagram.

03068474.jpeg

Jedním z nejvyužívanějších poskytovatelů blogovacího rozhraní je v současnosti Tumblr vlastněný společností Yahoo, který funguje teprve sedmým rokem – převyšuje s přehledem například o několik let starší Wordpress. V duchu současného trendu zkratkovitosti komunikace a příklonu k vizuální stránce se blogování přesouvá na Twitter, kde máte k dispozici pouze 140 znaků na jeden tweet, nebo na Snapchat, kde sdělujete svoje bezprostřední zážitky skrze fotky.

Postupem času začaly blogy spolupracovat s médii. Projevilo se to tím, že řada zpravodajských webů spustila své blogovací servery – u nás kolem roku 2006. Na českém internetu je stále jedním z nejvýraznějších foodblogger Cuketka provozující stránku Scuk.cz. Mimo hlavní proud tu existuje například DIY Media blog o alternativních médiích ztělesněných tištěnými ziny. Podobně fungují i jinde ve světě. Sociální sítě blogování ve své původní podobě nepohřbily. S dynamikou nových médií se ovšem bude nadále vyvíjet a měnit podoba, zdá se ale, že „hardcore“ blogování jako forma to ustojí.

autor: Miloš Hroch
Spustit audio