Tam, kde voda teče do kopců. Střed Světa se vrátil s dvěma deskami

12. květen 2017

Po čtyřech letech se albovým materiálem připomíná producent vystupující pod jménem Střed Světa. Na dvou kazetách nazvaných Rozmístění opakováním a Spletitě Protékající Pod Slovy pokračuje v drcení stavebních prvků z elektronických žánrů, jako je house a techno. Z těch nakonec v mase zvuku zůstanou jen vzdálené ozvěny.

V nedávném rozhovoru pro web Dazed Digital prohlásil Darren Cunningham, pro posluchače známý jako Actress, že hudební producenty považuje často hlavně za fanoušky existujících forem a tvarů, které se ve své vlastní tvorbě jen snaží napodobit. Cunningham pravděpodobně nikdy neslyšel český projekt Střed Světa – po poslechu čtyři roky staré eponymní kazety by možná svůj názor trochu pozměnil, neboť jestli se dá o této debutové kazetě něco s jistotou říci, pak snad jen to, že se rozhodně nesnaží opakovat standardizované hudební formy. Právě naopak. Náznaky pravidelných rytmů se tu rozpouští pod změtí šumů, různých překvapivých odboček a zvukových manipulací.

V dekonstrukci elektronické hudby pokračuje Střed Světa i na svých dvou nových kazetách Rozmístění opakováním (vydal label Baba Vanga) a Spletitě Protékající Pod Slovy (v péči značky Red For Colour Blind). Tendence k destrukci rytmických schémat je v současné hudbě citelná. Střed Světa provádí, co se teoretického přístupu týče, cosi obdobného jako třeba projekty Amnesia Scanner nebo Kamixlo. Je ale mnohem subtilnější a namísto klubového parketu cílí spíš na domácí poslech ve sluchátkách.


Na nových deskách se vrací svébytný tvůrce, jehož rukopis se v posledních letech ještě vyjasnil. Zvlášť dobře je to vidět na nahrávce nazvané Rozmístění opakováním (záliba v krypticky znějících českých názvech Středu Světa zůstává, ale omezuje se tentokrát jen na jména obou desek – skladby samotné jsou pouze očíslované), která působí pozoruhodně sevřeně, ale zároveň také plasticky. Poslouchat ji znamená vstoupit do surreálného prostředí, kde se vytratila představa normálnosti a nic se vám tak nemůže jevit jako až příliš potrhlé. Jeho obyvatelé vypadají povědomě, zároveň je však na nich cosi zvláštního, což zprvu může mást, postupně však nutí k dalšímu pozorování. Voda jako by tu tekla do kopců, slunce nezapadalo a k domluvě nebylo potřeba řeči.

Poslouchat znamená nejen navštívit jinou zemi, ale i ptát se. Kam třeba zmizí ten kolotočářský osmibit ze skladby B2? Nebo co nastane s náhlým koncem desky v tracku B4, který přece neukázal vše, co zamýšlel? Právě to ale nutí k opětovnému poslechu, neboť odpovědi tam ukryty zcela jistě jsou, jen jsme je museli přehlédnout. Příště si už snad dáme lepší pozor.

Střed Světa – Spletitě Protékající Pod Slovy

Vedle této suverénní a neobyčejně půvabné desky se pak druhá nahrávka Spletitě Protékající Pod Slovy trochu ztrácí. Nedokáže už předvést podobně komplexní mikrosvět jako její sesterská kazeta, což je zřejmě zčásti i daní za v popisku avizovaný live proces vzniku. Skrumáže zvukových klikatic ale i tak prozrazují svého tvůrce jako člověka s jedinečnou hudební vizí, u níž záhy zjistíme, že ji potřebujeme navštěvovat znovu a znovu.

Střed Světa – Rozmístění opakováním (Baba Vanga, 2017)
Hodnocení: 90 %

Střed Světa – Spletitě Protékající Pod Slovy (Red For Colour Blind, 2017)
Hodnocení: 80 %

autor: Vojtěch Jírovec
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.