Taxidermie, temný les, bombery a sonické utopie. Na jakou hudbu jsme s Radiem Wave v roce 2017 zapomněli?

26. prosinec 2017

Neustále se na nás valí kvanta nové hudby, některá odlehlá místa SoundCloudu jsou moc vzdálená nebo jednoduše už síly nestačí. Hudební redakce Radia Wave – Jiří Špičák a Miloš Hroch – se ve vánočním speciálu vypravila do míst, kam se letos v recenzích nedostali. Do lesů zapomnění poputují s blackmetalovými Krallice a jejich deskou Go Be Forgotten a na křiklavou artrockovou jízdu nasednou s hudebnicí Lone Taxidermist a nahrávkou Trifle.

Přepište žebříčky. Znělo letos v prosinci na sociálních sítích, když australská kapela Total Control vydala svoji nahrávku Laughing at the System. Hlučný post-punk se s novinkou změnil v žánrový surrealismus, kapela tu oživuje osmdesátkový synth-pop a místy zní jako Ariel Pink. Politika, stejně jako na předchozích deskách, samozřejmě nechybí. Naštvanost a přímé pojmenování společenských problémů neschází miláčkům serveru The Quietus, britským noise-rockovým Gnod. Jejich radikální nahrávka z letošního března nám utekla, a tak to napravujeme za pět minut dvanáct. A pokud vás už nebaví vánoční koledy, máme tip. Deska se jmenuje Just Say No to the Psycho Right-Wing Capitalist Fascist Industrial Death Machine.

Vypravili jsme se taky do temných lesů zapomnění s newyorskými blackmetalisty Krallice a pouštěli si z jejich druhé letošní desky Go Be Forgotten. Jde o čistokrevný black naředěný syntezátorovými plochami a táhlými drony, katarze pod stromečkem je stoprocentně zaručena. Nic veselého nečekejte ani od spoluzakladatele kolektivu NON Records, China Amobiho, a jeho vzletně nazvané desky Paradiso – jde o sonickou fikci, střet klubového parketu s dekonstrukcí elektronické hudby. A podle britského magazínu The Wire, který nahrávku dal ve svém žebříčku na první místo, by se za takové dílo nemusel stydět ani Dante Alighieri. Chino Amobi tu představuje kolaps globální ekonomiky a světa, nutí posluchače představit si utopii – jedno, jestli na jiné planetě, nebo vodní svět.

Podstatnou část našeho vánočního speciálu jsme věnovali zabrušování do Velké Británie, kde momentálně bují a bublá hodně specifická undergroundová scéna. Do jejího čela bychom mohli neoficiálně pasovat umělkyni a hudebnici Natalii Sharp, která se pod půvabným pseudonymem Lone Taxidermist rozhodla zatřást trochu zatuchlou scénou elektronického popu. Lone Taxidermist díky svým výrazným kostýmům trochu připomíná postavu z britského sitcomu The Mighty Boosh. Sice se inspiruje třeba u Fever Ray, její hudba je ale hodně originální, postavená na arogantním vokále a kombinaci syntezátorové elektroniky s post-punkovými postupy. Do našeho speciálu se dostal track Knicker Elastic z její debutové desky Trifle.

 

Nevygooglovatelnou skupinu Bomber Jackets jsme poprvé slyšeli v pořadu Werk, kde naši kolegové pouštěli chladně atmosférické tracky z jejich debutové desky The Lister. Letos Bomber Jackets zdvojnásobili svoji diskografii albem Kudos to the Bomber Jackets, které v sobě obsahuje snad všechno britské: cesty dvoupatrovým autobusem, noční zastávky na fish and chips, zprávu o zemi ochromené brexitem a zároveň i hodně osobní výpověď, ve které se protkává estetika Pet Shop Boys, Sleaford Mods i Buriala. Synthpop z předměstí v našem vánočním speciálu reprezentovala skvělá skladba Art Brussels.

Poslechněte si celý pořad a dozvíte se, co dalšího vybrali Miloš Hroch a Jiří Špičák do speciálu zapomenuté hudby za rok 2017.

autoři: Miloš Hroch , Jiří Špičák
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.