„Televize je mrtvá, YouTube ale nestačí, je potřeba propagace,“ říkají mladí tvůrci hudebních videí

6. prosinec 2018
Debata o videoklipech. Fok Vodrážka, Honza Hušek aka Jetopolak a Partyš

Štěpán Fok Vodrážka, Marek Partyš a Jan Hušek aka Jeto Polák jsou zástupci tvůrců hudebních videí, kteří pracují s mnoha českými i zahraničními autory. Štěpána znají fanoušci hlavně Tata Bojs, Never Sol nebo Please The Trees, Marek se v poslední době rozmáchl při tvorbě videa pro Son Lux a Honza je trendující režisérskou hvězdou nového klipu uskupení Opak Dissu s názvem Udělej bordel.

„Pro mě práce končí, když klip dodělám, ale určitě je potřeba video nějak podpořit, sdílet ho na YouTube samo o sobě nestačí,“ přiznává Štěpán. Marek dodává, že si ani nevzpomene, kdy naposledy sledoval hudební klip v televizi a Honza uvažuje nad novými zdroji distribuce. „Jednou z alternativních možností by mohlo být nahrát celé video třeba na Facebook. Tam fungují jinak algoritmy a získá větší sledovanost než sdílený link z YouTube,“ přemýšlí nahlas Honza, ale zároveň přiznává, že sledovat video přímo na Facebooku má i svoje nevýhody. „My jsme udělali nejdřív trailer a pozvali jsme na exkluzivní release party, kde lidé viděli celý klip dřív než na internetu. Přišlo asi 150 lidí a sdíleli instastories,“ popisuje Honza způsob propagace videa Udělej bordel.

Se změnou distribuce ale podle našich hostů nedochází automaticky k dalším změnám v tomto odvětví, jako třeba ve vizualitě nebo rozpočtu. „Nemyslím si, že aktuálně existuje nějaká šablona nebo trend, záleží na interpretovi,“ nechce Marek kategorizovat. Co ale naše hosty přeci jen spojuje, je snaha pracovat klasickým filmařským jazykem. Většina jejich videoklipů má určitou technickou kvalitu a je vidět obsáhlejší produkce a postprodukce. „Klip vnímám jako hřiště, kde se filmař může ukázat, vyzkoušet si postupy, které v komerčních zakázkách nemůže realizovat,“ vysvětluje Marek. „Jednu dobu bylo trendy točit klipy na VHSku, točit na mobil se bude, ale až za nějaký čas, kdy to bude vypadat nostalgicky,“ uvažuje nad lo-fi variantou natáčení Honza. A protože na každé větší natáčení je potřeba rozpočet, shodují se filmaři i na tom, že největší limitací pro jejich práci jsou většinou finance.

Dá se v českém prostředí uživit natáčením hudebních videoklipů, nebo je budget zpravidla velkým problémem? Poslechněte si celý rozhovor.