Tkaní je jako zenová meditace: designéři se vrací za staré stavy a zpomalují

Duo Štěpánková Kladošová
Duo Štěpánková Kladošová

Na bohatou lokální historii tkaní textilu, koberců a gobelínů začíná navazovat mladá designérská generace. Daniela Danielis tká na stavu po Antonínu Kybalovi. Vytváří couture látky pro módní značky i gobelíny podle obrazů mladých umělců. Duo Štěpánková & Kladošová vytváří koberce technikou tuftování. Jak pasují staré řemeslné postupy do současného módního a interiérového designu?

Návrat k řemeslu a tradiční ruční práci je jedním z velkých módních trendů roku 2019. A český design je na to poměrně dobře vybavený. Na stále fungující tradiční gobelínky u nás navazují mladí designéři.

Daniela Danielis mě vítá ve svém domácím ateliéru Wnoozow. Ukazuje mi látky, které vytvořila na míru pro módní kolekci značky Nehera nebo pro Kláru Nademlýnskou. Zastavujeme se u velkého rámu po Antonínu Kybalovi, na kterém je rozpracovaný gobelín podle obrazu mladého malíře Martina Lukáče.

Wnoozow pro malíře Martina Lukáče

V karlínské manufaktuře vznikají luxusní látky a obrazy

„Je to velmi uklidňující práce, která od vás vyžaduje trpělivost a soustředění. Přes léto jsme si se studentkami, které u mě tkaly, nastavily krásný pracovní rytmus: Ráno jsme venku v parku cvičily jógu, pak jsme šly do ateliéru a tkaly. U práce jsme poslouchaly různé přednášky a souběžně se vzdělávaly. Byla to úplně zenová atmosféra,“ popisuje Daniela Danielis.

Zatím se tkaním dokáže uživit sama, i díky tomu, že si manufakturu nastěhovala do svého karlínského bytu. Do budoucna by ráda vybudovala svobodnou firmu, ve které by mohla zaměstnat několik tkadlen a tkalců. Vedle tkaní pro umělce a módní značky pořádá ve Wnoozow workshopy a kurzy tkaní pro širokou veřejnost. Jak se Daniela k řemeslu dostala, jak pracné a jak drahé jsou autorské gobelíny a čím jsou pro současný módní design tak zajímavé? Poslechněte si v reportáži Modeschau.

Rukosalám: designové koberce nastřílené pistolí

Z rukou designérek Anny Štěpánkové a Terezy Rosalie Kladošové vychází hravé a popově barevné koberce a doplňky do interiérů. Jejich barvy a motivy – jako například zářivě barevný „rukosalám“ – boří stereotypní představy o tom, že cool interiérový design musí být minimalistický a strohý, černobílý a abstraktní.

„Prošla jsem spoustou různých technik, od vyšívání přes pletení a háčkování až po tkaní, art protis nebo výrobu netkaných textilií. Trend návratu k řemeslům vnímám už delší dobu, souvisí to s touhou po zpomalení,“ říká Tereza Rosalie Kladošová. Pochází z Valašského Meziříčí, kde dodnes funguje respektovaná gobelínová manufaktura a stále je tam živá i tradice domácké výroby tkaného textilu.

Rukosalám od dua Štepánková Kladošová, kolekce Chopit na Designbloku

„Tuftování, kterému se věnujeme my, není tak zenové jako tkaní. Je někde na půl cesty mezi čistě ruční prací a průmyslovou výrobou. Máme pistoli poháněnou elektřinou, ale vedeme ji vlastníma rukama. Střílíme barevné kousky vlny na napnutou osnovu a motiv vidíme vlastně z rubu. Proto je nutné rám neustále obcházet a kontrolovat líc nebo pracovat ve dvou,“ popisuje Anna Štepánková. Jak designérky na techniku tuftování narazily, čím je oslovila a jak s ní pracují? Poslechněte si v rozhovoru Modeschau.

Jak zapadají tradiční řemeslné techniky do současného módního a interiérového designu? Čím je pro mladé designéry zajímavé ruční tkaní nebo tuftování a jak staré techniky aktualizují? Jak mohou pomalé ruční práce zaměřené na kvalitu a koncentraci konkurovat průmyslové produkci? Poslechněte si v Modeschau.

Playlist:

Dinamarca – Solo
Choir Boy – Blood Moon
Arca – Desafio (Zutzut edit)
Mechatok – All My Time
Solange ft. Kelela – Scales
Siete Catorce & Amazondotcom – A Party That Fits In Your Pocket