Toč se jako mikrovlnka a výtahové závody. Nové internetové výzvy baví internet

22. duben 2019

Co by byl internet bez výzev a následného sdílení jejich provedení? V rámci takzvaných challenges lidé plní po vzoru jiných různé úkoly a natáčí se přitom na video, která pak sdílí na internetu. Návody na tyto výzvy se šíří internetem podobně jako memy a nejzajímavější videa se pak stávají virály. Dnes si posvítíme na dvě nejnovější.

Nejdřív trochu z historie „challenge“ videí. Ta samozřejmě začíná až se startem YouTube v polovině minulé dekády, nicméně některé výzvy se šířily po webu i předtím – například cinnamon challenge, skořicová výzva. O ní zmínky na internetu kolovaly už v roce 2001. Spočívala v tom, že uživatel má za úkol sníst lžíci skořice a... vydržet co nejdéle nevyprsknout. Doma to radši nezkoušejte, můžete se klidně i udusit, nicméně z pokusů vzniklo několik vtipných videí.  

Nespočet dalších výzev přišel s nástupem YouTube – mediálně nejslavnější je patrně „ice bucket challenge“ neboli kbelíková výzva spočívající v polití se kbelíkem ledové vody. V roce 2014 si výzvu přivlastnila organizace bojující za výzkum roztroušené sklerózy. Díky spojení s charitou při polévání studenou vodou alespoň lidé nevypadali jako naprostí idioti.

Challenge videa se postupem času stávají důmyslnější a z YouTube se přesunula na platformy, které umožňují snazší natáčení videí – tedy nejprve na Vine a aktuálně na TikTok. Tam se zrodily i dvě aktuální výzvy.

Elevator „Woah“ Challenge neboli výtahová výzva s tanečkem spočívá v tom, že necháte mobil se zapnutou kamerou ve výtahu, pošlete ho o několik pater níž a sami běžíte po schodech. Když se dveře výtahu znovu otevřou, zatancujete na znamení radosti ze shledání s telefonem vítězný taneček, kterému se říká woah a který zpopularizovali rappeři a hráči amerického fotbalu. Ne vždycky se to samozřejmě podaří, ale i ta nepovedená videa jsou vlastně často docela vtipná. Tak jen dejte pozor při běhání ze schodů.  

Mikrovlnková výzva – microwave challenge – je naopak zcela bezpečná, ale zároveň trochu náročná. Kdo má doma mikrovlnku, ten ví, že se v ní jídlo na podnose točí, a podobný pohyb má za úkol provést i vyzyvatel microwave challenge – jen tím jídlem je on sám. Chce to samozřejmě trochu cviku a hlavně kluzkou podlahu, aby pohyb byl přirozený. Výzvu tradičně doprovází píseň Slow Dancing in the Dark od japonského R&B zpěváka usazeného v USA, který si říká Joji. Zvuk cinknutí v písni totiž určuje začátek samotného točivého pohybu. Díky popularitě mikrovlnkové výzvy na internetu se už píseň Slow Dancing in the Dark dostala do první stovky americké hitparády.

Mimochodem Joji dříve působil jako YouTuber Filthy Frank a ve svém převlečení za Pink Guy natočil s kamarády vůbec první verzi Harlem Shake, virálu, který v roce 2013 vzal útokem internet. Bylo to vlastně také challenge video, ve kterém lidé dělali předepsanou choreografii na konkrétní hudbu. Teď Jojimu – zdá se – internet s mikrovlnkovou výzvou tak trochu skládá poctu.

O internetových výzvách se obyčejně začne v médiích psát, pokud při jejich vykonávání někdo nešťastnou náhodou zemře, a lidé se pak pohoršují nad „hlupáky“, kteří je provádí. Jenže challenges jsou zároveň naplněním komunitního rozměru internetu, lidé prostě chtějí druhé napodobovat a pak se výsledkem chlubit. Sám jsem zvědavý, jaká další výzva po internetu přijde. Jedno je jasné, bude určitě zase hodně šílená.

Jaká je spojitost mezi pět let starým virálem Harlem Shake a současnou mikrovlnkovou výzvou? A proč lidé běhají za výtahem a tancují rapperské tanečky? To všechno se dozvíte v dnešním Fenomemu Karla Veselého.

autor: Karel Veselý
Spustit audio