Turban a beatoví vizionáři z UK

23. únor 2013

Turban se vypravil za kanál prozkoumat Novou vlnu beatových vizionářů z UK, tvořících tzv. na hraně – žánrů, tempa i funkčnosti (anglicky řečeno „cutting edge). Současné ostrovní vademecum aktuálním ekosystémem pohrobků UK Garage mu zprostředkoval především label Keysound, za kterým stojí producentské duo Dusk a Blackdown.

Zejména Blackdown, vlastním jménem Martin Clark, patří k zásadním topografům klubové scény už od dob, kdy dubstep ještě neměl jméno – donedávna se mapování postgrimeového teritoria věnoval i v pravidelných sloupcích Month in Grime/Dubstep na Pitchforku a je stále aktivní na svém blogu. Své edukativně-publikační snahy navíc Blackdown doplňuje vlastní produkcí, povětšinou právě v tandemu s Duskem, které přes veškerou poučenost stále nechybí taneční appeal. Po prvním přeletu nad londýnským klubovým hnízdem, kterým byla deska Margins Music v roce 2008, se vloni mentorské duo přihlásilo s druhým albem Dasaflex, na kterém opět ohýbají žánrové názvosloví směrem k novým tvarům. A, na rozdíl od předchozího alba, také po svém koketují se stereotypy UK Funky.

Houseový čtyřtakt v kombinaci se synkopovaným garážovým rytmem a tempo kolem 130 bpm je také tím, co pojí tvorbu nejnovější „svaté trojice“ mladých producentů, v nichž sám Blackdown spatřuje ty nejaktuálnější klubové vizionáře v rámci UK scény. Trio BeneathVisionist Wen si však z optimistického UK Funky bere pouze formu – své perkusivní výlety infikují temnou atmosférou, v lecčems připomínající Burialovská nokturna. Nejvíce si však berou z grimeu – jeho dřevní rytmus a strohé aranže často ohoblovávají až na pomyslnou beatovou dřeň a získané prvočinitele kloubí na sebe v novém poměru. Chtělo by se říci, že zůstává jen basa.

Grimeové kořeny dokládají na Wenově EP Commotion i použité samply acapel Wileyho či Trima (mimochodem, Trimova zpověd ve skladbě Road je ta samá, ze které James Blake upletl track Confidence Boost). A blízký vztah k jungleu, coby pramáti grimeu, je snad nejlépe vyjádřen na Beneathově EP Illusions, v jeho remixu dua Balistiq Beats – přestože jde o (minimálně rytmicky) meditativnější exkurz.

Působí možná až s podivem, že v moři mladých producentů následujících někdy až lascivně působící hypertrofované wonky skákačky a trapová klišé se objeví trojice tvůrců ve věku lehce přes dvacet let, kteří dokáží tak erudovaně a s nebývalým citem pro detail obrábět zavedené směry – trefně to vystihl hudební publicista Joe Muggs ve své recenzi na Beneathovo EP Duty/Texers v magazínu Wire: „Jeho (Beneathovy) beaty znějí, jako by zde byly odjakživa – a přitom teprve nedávno odkryty.“ Pokud jste jejich existenci dosud nezaznamenali, měli byste to co nejdříve dohnat – jde o jeden z nejpříjemnějších objevů beatové „archeologie“ poslední doby.

02836681.jpeg

Turban 23.2. 2013 Playlist:
Dusk & Blackdown –High Road (Keysound, 2012)
Beneath – Illusion (Keysound, 2012)
Balistiq Beats - Concrete Jungle (Yardman Riddim feat. Jamakabi) (Beneath's 350 Remix) (Keysound, 2012)
Youngstar – Pulse X (DDJs Productions, 2006)
Youngstar – Pulse X (Visionist remix) (Liminal Sounds, 2013)
Visionist – Control This (Signal Life, 2012)
Wen – Commotion (Keysound, 2013)
Wen – Road (Keysound, 2013)
Dark Sky – Confunktion (Tectonic, 2013)
Dusk & Blackdown – R In Zero G (Keysound, 2012)
Visionist – Faith Vs Belief (unreleased, 2013)

autor: Jan Bárta
Spustit audio